יממה לאחר נאומו מהחדר הסגלגל, פרסם היום נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ציוץ בדף הטויטר שלו, בו דיווח כי הוא יצא מפגישה עם יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ומנהיג המיעוט בסנאט, צ'אק שומר, באשר למימון החומה אותה הוא מעוניין לבנות בגבול מקסיקו, וכינה אותה כ"בזבוז מוחלט של זמן". טראמפ כתב כי הוא שאל את השניים האם הם מתכוונים לבנות את החומה הרצויה, וכשאלו ענו לו שלא, השיב להם ב-"ביי ביי". 




בימים האחרונים הפך טראמפ את הקרב נגד הדמוקרטים על מימון הקמת החומה בגבול מקסיקו למאבק "בין הטוב לבין הרע", כאשר הזהיר בנאום לאומה כי "דם אמריקאי ימשיך להישפך" אם הקונגרס לא ייענה לדרישתו. הדמוקרטים השיבו כי טראמפ "מנסה לעורר פחד בציבור".

אחרי שבועיים וחצי של השבתת הממשל על רקע סירובם של הדמוקרטים להקצות 5.7 מיליארד דולר לבניית החומה, הופיע טראמפ ביום שלישי בלילה בנאום מהחדר הסגלגל, הראשון שלו מאז השבעתו לפני שנתיים, בניסיון להציג את טיעוניו בעד התוכנית השנויה במחלוקת.
לטענתו, רשויות אכיפת החוק הן שביקשו את הסכום לטובת הקמת מכשול פיזי וכי הוא הסכים לוותר על דרישתו לחומת בטון בשל התנגדות הדמוקרטים לטובת מכשול פלדה. "המחסום חיוני לחלוטין בשביל אבטחת הגבול. זה גם מה שאנשי המקצוע בגבול רוצים וצריכים", אמר. "מדובר בהיגיון פשוט. חומת הגבול תשלם על עצמה במהירות. העלות מסמים בלתי חוקיים עולה על 500 מיליארד דולר בכל שנה, הרבה יותר מ-5.7 מיליארד הדולר שביקשנו מהקונגרס. החומה גם תשולם באופן עקיף על ידי הסכם הסחר האדיר החדש שעשינו עם מקסיקו".
הנשיא תיאר את המתרחש בגבול בתור "משבר הומינטרי - משבר של הלב ומשבר של הנשמה", וניסה לפנות לרגש של הצופים בטיעון שהמצב הנוכחי בגבול גורם לכך שבין המהגרים הבלתי חוקיים יש גם סוחרי סמים ופושעים אלימים שרצחו אזרחים אמריקאים. "החזקתי את הידיים של אמהות בוכות וחיבקתי אבות מוכי צער", אמר.
מהגרים בגבול ארה"ב מקסיקו. צילום: רויטרס


"כמה דם אמריקאי צריך להישפך לפני שהקונגרס יעשה את עבודתו"? תהה טראמפ בנאום שהועבר בשידור ישיר בכל רשתות החדשות החשובות. "זו בחירה בין הדבר הנכון לדבר השגוי, בין צדק ואי צדק. זה נוגע לשאלה אם אנחנו ממלאים את חובתנו הקדושה עבור האזרחים האמריקאים שאנחנו משרתים".
טראמפ האשים כי "הממשל הפדרלי נשאר סגור בגלל סיבה אחת בלבד: כי הדמוקרטים לא מממנים את אבטחת הגבול. המצב יכול להיפתר בפגישה של 45 דקות", אמר. "בתקווה שנוכל להתרומם מעבר לפוליטיקה מפלגתית על מנת לתמוך בביטחון הלאומי".
מיד לאחר הנאום, הועברה בשידור ישיר גם התגובה הדמוקרטית של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ומנהיג המיעוט בסנאט, צ'אק שומר, שתקפו את הנשיא על אמירותיו שנועדו "לזרוע פחד". "למרבה הצער, מה ששמענו מהנשיא טראמפ בעיצומה של השבתה חסרת היגיון היה בעיקר מידע לא נכון ואפילו רצון רע", אמרה פלוסי. "הנשיא בחר בפחד. אנחנו רוצים להתחיל עם העובדות".
ננסי פלוסי. צילום: רויטרס


שומר הוסיף כי "מרבית הנשיאים השתמשו בנאומים מהחדר הסגלגל למטרות נעלות. הנשיא הזה השתמש בחזות של החדר הסגלגל על מנת להמציא משבר, לעורר פחד ולהסיט את תשומת הלב מהתוהו ובוהו בממשל שלו", אמר. "הסמל של אמריקה צריך להיות פסל החירות, לא חומה בגובה תשעה מטרים". הוא הוסיף כי "אף נשיא לא צריך לדפוק על השולחן ולדרוש לקבל את מה שהוא דורש או שהוא סוגר את הממשל ובכך פוגע במיליוני אמריקאים".  
מחר יגיע טראמפ לסיור באזור הגבול, אולם הוא הבהיר כי הוא עושה את זה רק בשביל הזדמנות הצילום מאחר שהוא יודע שזה לא ישנה את עמדת הדמוקרטים. "זה לא יזיז כלום, אבל אני עדיין אעשה את זה", אמר לעיתונאים בבית הלבן, לפי דיווח בניו יורק טיימס. "האנשים בצוות התקשורת של הבית הלבן אומרים שזה שווה את זה".