מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפיאו, ממשיך בסיור שלו במדינות המזרח התיכון בניסיון להרגיע את שותפותה של ארה"ב באזור בעקבות הודעת הנשיא דונלד טראמפ על נסיגת הכוחות האמריקאים מסוריה. "ארצות הברית היא כוח משחרר ולא כוח כובש במזרח התיכון", כך אמר היום (חמישי) בנאום בקהיר, תוך שהוא מבקר את נשיאה הקודם של ארה"ב, ברק אובמה, מבלי להזכיר אותו בשמו. "במקום שארה"ב יצאה ממנו, נוצר כאוס", אמר פומפיאו.

פומפאו האשם את אובמה בכך שיצר לטענתו כאוס במזרח התיכון, כיוון שלא התמודד בצורה הולמת עם ארגוני הטרור האסלאמיים. לדבריו, אובמה, שנשא גם הוא נאום מכונן בקהיר בשנת 2009, ביצע טעות בעבר ונטש למעשה את המזרח התיכון. את הדברים אמר פומפאו מבלי להזכיר את שמו של הנשיא לשעבר.
 

"ארצות הברית תפעל בדרכים דיפלומטיות ותעבוד עם השותפות שלה במזרח התיכון כדי לגרש כל חייל איראני מאדמת סוריה", הוסיף. גם לחיזבאללה התייחס השר, ואמר כי הוא אמנם שחקן משמעותי בלבנון, אבל "אנחנו לא מקבלים את הסטטוס קוו הזה". פומפאו הוסיף כי ארה"ב תישאר מחויבת למיגור דאעש והתקיפות האמריקאיות בסוריה יימשכו ככל שיהיו מטרות שנדרש לתקוף. "טראמפ מוכן לפעול צבאית בסוריה, אבל אנחנו מקווים שלא נצטרך", הוסיף.



נטש את המזרח התיכון? ברק אובמה. צילום: רויטרס



פומפאו גם הודה לנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, על מאבקו בדאעש בחצי האי סיני ועל הקו התקיף אותו הוא מוביל מאז עלה לשלטון. לדבריו, "אני מודה לסיסי על האומץ שהפגין בהוקעת האסלאם הקיצוני". 



שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, השיב לדברים של פומפאו וטען כי "בכל מקום שארה"ב מגיעה אליו, מגיעים יחד איתה כאוס, דיכוי ומורת רוח. היום שבו איראן תחקה את מודל זכויות האדם של ארצות הברית ופומפאו כדי להפוך למדינה "נורמלית" הוא היום בו הגיהנום יקפא. עדיף לארה"ב פשוט להתגבר על כך שאיבדה את איראן". 



היועץ לביטחון לאומי האמריקאי, ג'ון בולטון, שביקר השבוע בישראל, הזהיר גם הוא את הממשלה הסורית שלא לראות בנסיגת ארצות הברית מסוריה כהזמנה להשתמש בנשק כימי. "אין שום שינוי בעמדת ארצות הברית נגד השימוש בנשק כימי מצד המשטר הסורי ואין שינוי בעמדתנו כי שימוש בנשק כימי יגרור תגובה חזקה, כמו שעשינו פעמיים בעבר", אמר בולטון לכתבים זמן קצר לפני נחיתתו בנתב"ג. לדבריו, "למשטר אסד לא צריכות אשליות בנוגע לנושא הזה".