מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, חואן גואידו, הכריז על עצמו הערב (רביעי) כנשיא המדינה הדרום אמריקאית, בתמיכת ארצות הברית ומספר מדינות דרום אמריקאיות. גואידו קרא לבחירות חופשיות ולסיום שלטונו של הנשיא הסוציאליסטי ניקולאס מדורו. "אני נשבע לקבל את כל כוחות הנשיאות ולהביא סוף לגניבת השלטון", אמר גואידו, שנבחר לאחרונה ליו"ר הקונגרס, בפני קהל מריע.
מספר דקות מאוחר יותר, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכיר בחואן גואידו, מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, כנשיא תקופת המעבר של המדינה הדרום אמריקאית, במקומו של הנשיא ניקולאס מדורו. בהצהרה, טראמפ אמר כי הוא יעשה שימוש "בכוח הכלכלי והדיפלומטי המלא של ארה"ב על מנת ללחוץ לחידוש הדמוקרטיה הוונצואלית". 

הנשיא טראמפ קרא לממשלות אחרות במערב להכיר גם הן בגואידו. קנדה, ברזיל, פרגוואי, צ'ילה, פרו, קולומביה, ארגנטינה וגואטמלה הכירו גם הן בגואידו. מנגד, בוליביה הודיעה כי היא ממשיכה לתמוך בשלטונו של מדורו.

בתגובה, מדורו אמר שהאופוזיציה מנסה לבצע "הפיכה" והודיע על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ארצות הברית. הוא נתן לדיפלומטים האמריקאים במדינה 72 שעות להתפנות וקרא לצבא לשמור על "האחדות והמשמעת". אלפי מפגינים יצאו לרחובות הבירה קראקס וקראו "החוצה, מדורו" ו"גואידו נשיא", והניפו את דגלי ונצואלה. המשטרה ירתה גז מדמיע על מנת לפזר את המפגינים במספר אזורים. 


ניקולאס מדורו. צילום: רויטרס
ניקולאס מדורו. צילום: רויטרס

 
במהלך הלילה, ארבעה בני אדם נהרגו בעימותים אלימים בין תומכיו ומתנגדיו של מדורו. בין ההרוגים גם נער בן 16 שנורה בהפגנה בבירה קראקס. שלושה אחרים נהרגו בעיר בוליבאר שבדרום מערב המדינה. בעיר הדרומית פוארטו אורדז, מפגינים הפילו את פסלו של המנהיג המנוח צ'אבז, שברו אותו לשני חלקים ותלו אותו מגשר.   

גואידו בן ה-35 הכריז על שלטונו של מדורו, יורשו של הוגו צ'אבז המנוח, כבלתי לגיטימי לאחר הבחירות בשנה שעברה, שנחשבות בעיני רבים למזויפות. מנהיג האופוזיציה קרא לממשלה חדשה במדינה הדרום אמריקאית, שסובלת מקריסה כלכלית והיפר-אינפלציה.