אנשי ביטחון רוסים המקורבים לקרמלין טסו לוונצואלה על מנת לאבטח את הנשיא ניקולס מדורו - כך מסרו גורמים המקורבים לפרטים לסוכנות הידיעות "רויטרס". גורם שלישי טען כי אכן הגיעה קבוצת אנשי אבטחה רוסים לוונצואלה, אולם לא ידוע מה התפקיד שלהם. במדינה מתקיימים בימים האחרונים עימותים אלימים בין מפגינים למשטר, הנתמך בידיי הצבא והמשטרה.
רוסיה, אשר העניקה לנשיא מדורו תמיכה בהיקף של מיליארדי דולרים, הבטיחה השבוע כי תעמוד לצד הנשיא במידה וארה"ב תנסה להפיל את שלטונו, זאת לאחר שמנהיג האופוזיציה חואן גואידו כבר הכריז על עצמו כנשיא המדינה. בעוד ארצות הברית ומדינות המערב תומכו בגואידו, רוסיה וסין דוחקות בהן שלא להתערב בענייניה של ונצואלה, ולמעשה תומכות בנשיא המכהן.
על פי אחד הגורמים, מספר אנשי הביטחון הרוסים שהגיעו לוונצואלה עומד על כ-400 בני אדם, אולם מקורות אחרים מדווחים על מספר קטן יותר של אנשים. בקרמלין הכחישו את הדיווחים.

המאבטחים משתייכים לחברת "וגנר", שרוב עובדיה הם אנשי שירותי הביטחון הרוסים לשעבר, אשר סייעו לרוסיה באוקראינה ובסוריה. לדברי אחד המקורות המקורבים לחברה, הצוות טס לוונצואלה בתחילת השבוע, יום או שניים לפני שהחלו הפגנות האופוזיציה. 
על פי הדיווח ברויטרס, אנשי הביטחון הרוסים יצאו לדרך בשני מטוסים שכורה להוואנה שבקובה, ומשם הועברו בטיסות מסחריות רגילות לוונצואלה. הממשלה הקובנית, הנחשבת לבת ברית קרובה של המשטר הסוציאליסטי בוונצואלה, לא הגיבה בשעה זו לדיווחים. 
בתוך כך, מדורו עצמו אמר היום כי הוא מצפה שארה"ב תעמוד בצו גירוש הדיפלומטים שלה ממדינתו, שהוציא מוקדם יותר השבוע. ההחלטה הגיעה בעקבות כוונתו להפסיק את היחסים הדיפלומטים בין שתי המדינות. למרות זאת, ציין כי למרות ביטול היחסים עם ארה"ב, "יחסיה הדיפלומטיים של וונצואלה עם מדינות אחרות ימשיכו לשגשג".

בהמשך, אמר מדורו כי הוא יקבל בברכה דיון במועצת הביטחון של האו"ם בנושא המשבר, כפי שביקשה ארה"ב. רוסיה, החברה במועצת הביטחון, צפויה לתמוך במדורו בדיון שכזה וכבר הודיעה כי "תתעקש על קיום החוק הבינלאומי" במידה ואכן יתקיים דיון בנושא.

ניקולס מדורו. לא מתכוון לוותר על השלטון. צילום: רויטרס



כזכור, מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, חואן גואידו, הכריז על עצמו ברביעי האחרון כנשיא המדינה הדרום אמריקאית, בתמיכת ארצות הברית ומספר מדינות דרום אמריקאיות. גואידו קרא לבחירות חופשיות ולסיום שלטונו של הנשיא הסוציאליסטי ניקולאס מדורו. "אני נשבע לקבל את כל כוחות הנשיאות ולהביא סוף לגניבת השלטון", אמר גואידו, שנבחר לאחרונה ליו"ר הקונגרס, בפני קהל מריע.
מספר דקות מאוחר יותר, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הכיר בחואן גואידו, מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, כנשיא תקופת המעבר של המדינה הדרום אמריקאית, במקומו של הנשיא ניקולאס מדורו. בהצהרה, טראמפ אמר כי הוא יעשה שימוש "בכוח הכלכלי והדיפלומטי המלא של ארה"ב על מנת ללחוץ לחידוש הדמוקרטיה הוונצואלית". 
הנשיא טראמפ קרא לממשלות אחרות במערב להכיר גם הן בגואידו. קנדה, ברזיל, פרגוואי, צ'ילה, פרו, קולומביה, ארגנטינה וגואטמלה הכירו גם הן בגואידו. מנגד, בוליביה הודיעה כי היא ממשיכה לתמוך בשלטונו של מדורו.
בתגובה, מדורו אמר שהאופוזיציה מנסה לבצע "הפיכה" והודיע על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם ארצות הברית. הוא נתן לדיפלומטים האמריקאים במדינה 72 שעות להתפנות וקרא לצבא לשמור על "האחדות והמשמעת". אלפי מפגינים יצאו לרחובות הבירה קראקס וקראו "החוצה, מדורו" ו"גואידו נשיא", והניפו את דגלי ונצואלה. המשטרה ירתה גז מדמיע על מנת לפזר את המפגינים במספר אזורים.