לאחר שאמש פורסם על המתווה החדש להעברת הכספים מקטאר לעזה, הקובע כי הכספים יועברו דרך האו"ם לפרויקטים אזרחיים ברצועה, היום (שבת) מוסרים גורמים ישראליים כי המתווה עבר בהסכמתם של ישראל וקטאר, כאשר למרות הפרסומים, גם חמאס אישר את המתווה. כלומר, המתווה החדש נסגר בין מתאם פעולות הממשלה בשטחים, כמיל אבו רוקון, ובין השגריר הקטארי, אל עמאדי, כשארגון הטרור היה מעורב בהסכם.  



בתוך כך, היום החלה העברת הכספים מקטאר למשפחות נזקקות בעזה. החלה. 94 אלף משפחות נזקקות יקבלו ביומיים הקרובים 100 דולר כל אחת. המשפחות הוזמנו על פי רשימת אלף בית מהשעה 13:00 ועד לשעה 20:00 בערב היום, כאשר חלוקת המענקים תימשך מחר באותו שעות. הבוקר, מאות פלסטינים הצטופפו בכניסה לסניפי הדואר, במטרה לקבל את המענק. התגובות בקרב המשפחות נעות בין הכרת תודה לקטאר על המענק, לבין זעם על ההשפלה של המשפחות העניות שהגיעו לעיני כולם על מנת לקבל את המענק המינורי.



בינתיים, דובר משרד הבריאות הפלסטיני ברצועת עזה, ד״ר אשרף אל-קידרה, מתח ביקורת נוקבת על המדינות שתומכות בתחום הבריאות. בהודעה אמר כי המוסדות ההומניטריים מתעלמים ממצוקת בתי החולים ברצועה, והצורך בסולר על מנת להפעיל את מערכת החשמל בבתי החולים. "מדובר בצורך דחוף להציל את חייהם של מאות, המחוברים למכשירי חשמל", אמר אל-קידרה. "מענק החשמל נגמר כבר בנובמבר שעבר, ועד עכשיו לא הועבר מענק נוסף. משרד הבריאות צמצם בצורה דרסטית את ההוצאות. לשירותי הבריאות חייבים כעת 300 אלף ליטר סולר בחודש, בצל השיפור במערכת החשמל, בשל המענק הקטארי, וזאת במקום 540 אלף ליטרים של סולר. בכל שעה בה מתנתק החשמל, אנו צריכים 2000 ליטר סולר".



תושבי עזה מצטופפים בתור לקבלת הסיוע. צילום: רשתות חברתיות



השינוי במתווה דווח אמש, כאשר השגריר הקטארי קיים מסיבת עיתונאים, והודיע כי הכספים יועברו דרך האו"ם לפרויקטים אזרחיים ברצועה. עוד הוסיף השגריר כי קטאר מעוניינת בקיום בחירות ברשות הפלסטינית, ומוכנה לארח שיחות פיוס בין הפלגים הפלסטינים במטרה להביא ל"חזון משותף" ביניהם.



אל עמדי פתח את דבריו ואמר כי "המענק הקטארי בא כחלק מהסיוע הדחוף שהאמיר השייח תמים לתושבי רצועת עזה, בצל התנאים הקשים ועל בסיס החלטות האו"ם בעניין זה", השגריר דחה את הטענות כי מטרת העברת הסיוע הוא לפגוע באחדות העם הפלסטיני ולהביא לפיצול בין יהודה ושומרון ורצועת עזה "הייתה שמועה שמדובר ברגיעה תמורת כסף, זאת כדי לשבור את העם הפלסטיני ולהטיל ספק בצדקת דרכם של הפלגים, אך אין זאת כך. מדובר בכסף שמועבר למען העם הפלסטיני כדי להקל על מצוקתו".



"הסיוע הוא הומניטרי, ונועד כדי לפתור את בעיות תושבי הרצועה, ולהביא ליציבות באזור", אמר השגריר והוסיף כי "לאחר שחמאס הודיעו שהם לא מקבלים את הכסף תחת כל תנאי וכדי להסיר את הלחצים מכל הצדדים, סוכם שהיקפי המענק יועברו לפרויקטים הומניטריים בתיאום עם האו"ם, למען משפחות עניות או קידום פרויקטים של חשמל ותשתיות במשרד הבריאות, נחתם על הסכם עם האו"ם", אל עמדי התייחס גם לאפשרות שייפרצו מהומות סביב גדר המערכת, והביע תקווה שאם יהיו הפגנות, הן יהיו שקטות. "זכותו של העם הפלסטיני להפגין ולהעביר את המסר שלו לעולם. אני מקווה שהתהלוכות יהיו רגועות", אמר.