שובר שתיקה: ערוץ אל מיאדין המקורב לחיזבאללה, משדר הערב (שבת) בשעה 20:30 שעון ישראל, ראיון עם מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, לאחר שזה לא נאם מאז תחילת נובמבר האחרון. נסראללה התייחס בראיון למבצע "מגן צפוני", וטען כי המנהרות בצפון היו קיימות עוד לפני מלחמת לבנון השנייה, אולם המודיעין הישראלי לא הצליח לחשוף אותן. מזכ"ל החיזבאללה גם טען כי נתניהו "עשה לנו שירות מצוין בכך שהפחיד את הישראלים בצפון", והתייחס גם לתוכנית ארגון הטרור לכבוש את הגליל. תחילה, בהתייחס לשתיקתו הארוכה, אמר נסראללה כי "אין לזה שום קשר למצבי הבריאותי. כל מה שפורסם הם שקרים שאין להם קשר למציאות. גם ליבי, גם ראשי וגם גופי במצב טוב".

"אני מדבר כשיש על מה לדבר", הוסיף. "אין נסיבות מיוחדות לדבר עליהם. בתחילתו של "מגן צפוני", דיבר נתניהו על "מבצע" כשלידו יושב הרמטכ"ל. התכנסנו והערכנו, והייתי יכול לדבר כבר ביום השני או השלישי, אך השארתי את הבמה לנתניהו ולאיזנקוט, כי הם היו צריכים קמפיין התעמולה. לא רצינו לסייע להם בקמפיין שלהם".



לאחר מכן, טען כי "למרות שהודיעו שמבצע מגן צפוני הסתיים, הם המשיכו עד אתמול לחפש אחר מנהרות. איזנקוט לקח קרדיט על מבצע שטרם הסתיים". לטענתו, "החלטתי לדבר כעת על המנהרות כי הישראלים ממתינים לזה, כמו גם הידידים. אני לא רוצה להודות שחיזבאללה חפר את המנהרות. ישראל טוענת שחיזבאללה חפר אותן. אני כן אומר שיש מנהרות בדרום לבנון, והן אכן נחשפו, אבל הן נחפרו לפני מלחמת לבנון השנייה. מה שמפתיע הוא שלקח לישראלים זמן רב כדי לחשוף אותן. אנחנו לא נותנים לישראלים מידע מי עומד מאחורי החפירה. לפי התקשורת הישראלית, שהייתה מדויקת, המודיעין הישראלי כשל במשך 14 שנים בחשיפת המנהרות".



דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, עקץ את נסראללה בתגובה לדברים אלו: "המנהרות ישנות עד כדי כך שהסרטון שנחשף הוא של מחבל ששכחת משנת 2006, והפעילים במפעל בכפר כילא הם סוכני שלום".



שם מ-2006? המחבל שצולם במנהרה בתחילת מבצע מגן צפוני. צילום: דובר צה"ל



נסראללה התייחס גם לשר הביטחון וראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, ואמר כי "בזמן שהיה שר הביטחון, הוא התרברב בפני החיילים שעליהם להתכונן ליום פלישה ללבנון. למחרת אמרתי ללוחמים שעליהם להתכונן ליום הפלישה לגליל, מאז יש לנו תיק בשם הגליל". עוד טען, כי "איך הציונים יודעים שנתניהו ושאר המנהיגים שלהם צודקים כשהם מודיעים שכל המנהרות הושמדו? אולי לא כולן הושמדו?".
 
לדבריו של נסראללה, "נתניהו, איזנקוט והצוות שלהם, שהודיעו שהמנהרות היו במטרה לתקוף את הגליל - הצדיקו את מה שאמרתי. פעולות הכיבוש על הגבול מראות שהם חוששים ממבצע שלנו בגליל. הם שכנעו את הישראלים שאנחנו רציניים. השירות השני שעשה לנו נתניהו הוא לעשות את מלאכת ההפחדה לכל הישראלים בצפון. נתניהו עשה קמפיין ענק למטרות אישיות, וסייע לנו בלוחמה הפסיכולוגית שלנו. הוא עשה לנו שירות טוב, ולכן שתקתי. למה לדבר אם הוא עושה עבורנו את העבודה?".
 
"נתניהו אינו גנרל, אבל גנרל כמי איזנקוט היה צריך לחשוב צבאית: האם העלה בדעתו שאנחנו נשתלט על הגליל באמצעות המנהרות?", שאל נסראללה. "אני מודה שהאויב שלי חכם, אבל האינטרסים שלהם לא סייעו להם בחשיבה. הם היו צריכים לחשוב אם הגיוני שחיזבאללה היה נכנס לגליל עם אלפי לוחמים בארבע מנהרות. אני לא יודע אם ניכנס לגליל, כחלק מהמהלך ההגנתי, דרך הים, האוויר, הקרקע או המנהרות".
 
"אנחנו עושים את כל ההכנות ההגנתיות כדי להגן על לבנון", טען. "זאת, אל מול מלחמת ההרס וההשמדה שמאיימת בה ישראל. חלק מההכנות שלנו הן אולי לכבוש את הגליל, יש לנו את היכולת לכך מזה שנים. לאחר הניסיון שצברנו בסוריה, הכניסה לגליל תהיה קלה יותר, ויש לנו פתרון גם לגדרות שהם הקימו. אנחנו קוראים לנתניהו ולרמטכ"ל החדש שלא יטעו בהערכות שלהם. הם יתחרטו על כך. מחיר התוקפנות יהיה גדול יותר מאשר הם מעריכים, כל האופציות פתוחות. אנחנו לא מדברים על מלחמה כוללת, אלא שינוי של כללי המערכה, שלא נאפשר לאויב לשנות אותם. כל תוקפנות של ישראל, בין אם מלחמה או התנקשות בלוחמי חיזבאללה בלבנון או בסוריה - נגיב לה. כל פגיעה או תוקפנות היא מבחינתנו הכרזת מלחמה".
 
"עשה לנו שירות מצוין". נתניהו ואיזנקוט מכריזים על מבצע מגן צפוני. צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90

 
נסראללה המשיך לתקוף את ראש הממשלה, וטען כי "נתניהו חשוד בשחיתות, הוא סובל ממשבר, והציג את עצמו כגיבור מול בני עמו ותושבי הצפון. הוא הציג את המנהרות בדרך הזו כדי לשפר את מצבו בקרב בתי המשפט, שגם הם מושחתים. מבחינתו הוא נכון לצאת למלחמה בסוריה, כדי לשפר את מצבו. הוא נכון להקריב כל דבר כדי להישאר ראש ממשלה ומחוץ לכלא". לאחר שנשאל מדוע בחר נתניהו להסיר את העמימות על תקיפות צה"ל נגד מטרות איראניות בסוריה, טען נסראללה כי "ישראל כשלה מודיעינית בסוריה. עלינו לצפות לצעד לא חכם מצד נתניהו ערב הבחירות".

בתשובה לשאלה האם הטילים של חיזבאללה מגיעים לבאר שבע, ענה כי "ההתנגדות התקדמה עם ארסנל הטילים מהגליל לחיפה, ודרומה משם. ההתנגדות הייתה מסוגלת ב-2006 לתקוף את תל אביב. בכל מלחמה שתהיה, כל פלסטין הכבושה תהיה תחת אש. המלחמה הבאה לא תהיה כקודמותיה".
 
"איזנקוט טען כי חיזבאללה חפר את המנהרות כדי לפלוש עם 1500 לוחמים. הוא רצה לרשום הישג גם על חשבון הביטחון והיציבות של הציונים, כאשר נתניהו מאשר את הדברים. זה לא היה אמור להגיע למצב של מבצע והפעולה שלנו בגליל לא הושפעה מכך. הם רצו לפגוע במרקם החיים בלבנון, אך נתניהו נכשל. כל המטרות שלו נכשלו, והוא סייע לנו גם מבחינת לוחמה פסיכולוגית. ההישג היחידי שלו ושל איזנקוט הוא חשיפת ארבע מנהרות, כל השאר - אשליה".

באשר למאבק שישראל מנהלת נגד הטילים המדויקים של חיזבאללה, פנה נסראללה לאזרחי ישראל: "תגידו לנתניהו שהאינטרסים שלכם הם שלחיזבאללה יהיו טילים מדויקים, כדי שאם נשגר טיל לעבר בסיס צבאי בתל אביב אז הוא יפעול שם ולא במרחק של 500 או אלף מטרים". לדבריו, "יש לנו טילים מדויקים שיכולים לפגוע בכל מטרה שאנחנו רוצים במלחמה הבאה. אנחנו לא צריכים להעביר ללבנון עוד טילים מדויקים. יש לנו מספיק טילים שישיגו את המטרות שלנו בכל מלחמה עתידית".
 
לאחר שהתייחס רק לישראל במשך דקות ארוכות, עבר מזכ"ל החיזבאללה, נסראללה לדבר בראיון שלו על סוריה וטען כי "האמריקאים נכשלו בסוריה, והמתוסכל הגדול מכישלון זה הוא נתניהו". לדבריו, "נתניהו נכשל בכל ההימורים שלו בסוריה - הוא נכשל בהימור שהמשטר הסורי יפול, נכשל בסיכול העברת האמצעים לחיזבאללה בלבנון ונכשל בהוצאת איראן מסוריה. היום, סוריה יותר חזקה". 

באשר לכך שישראל לא זוכה לתגובה על תקיפותיה בסוריה, אמר נסראללה כי "יכול להיות שתהיה תגובה אחרת בקרוב לתוקפנות הישראלית בסוריה - כי מה שמתרחש שם מסוכן מאוד". לדבריו, "המסר שלי לנתניהו הוא שעליו להיות זהיר בכל מה שקשור בסוריה. שלא תהיה לך הערכה מוטעית - אל תגרור את האזור למלחמה, כי ציר ההתנגדות ובראשו דמשק יגיב".

על "עסקת המאה" של דונלד טראמפ, אמר נסראללה כי "התפקיד של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן היה להסכים לעסקת המאה תמורת 50 שנה בשלטון. זה נפל גם על רקע רצח העיתונאי הסעודי חאשוקג׳י. אף פלג פלסטיני לא יהיה מוכן לחתום על עסקה שלפחות תכלול את מזרח ירושלים, ולחיזבאללה יש יחסים טובים עם כל הפלגים הפלסטינים, כולל עם הרשות".
 

דובר צה"ל בערבית הגיב בטוויטר לדבריו של נסראללה בסדרת ציוצים, וכתב בין היתר: "אתה אומר שאתה בריא, אבל אתה נראה לא כל כך טוב כאשר אתה ממשיך לשקר". בציוץ אחר, כתב כי "נסראללה לא יספר לכם את האמת על המנהרות ההתקפיות או על ההפרות של הסכם 1701 שפוגעות בממשלת לבנון".
 

כזכור, בחודשיים שבהן לא דיבר נסראללה בפומבי, צצו שמועות לפיהן חלה הידרדרות במצבו הבריאותי. בין היתר, צצו שמועות לפיהן עבר התקף לב או שבץ וכי הוא לוקה בסרטן בדרגה מתקדמת. בתקופה שעברה מאז הנאום הקודם, בנובמבר האחרון, התרחשו מספר אירועים באזור בהם חשיפת המנהרות במסגרת מבצע "מגן צפוני" שהסתיים בתחילת החודש.