לפני יומיים חוללה האנדרטה לזכר יהדות סלוניקי שנמצאת באוניברסיטת אריסטו בעיר. היום (ראשון) התראיינה שגרירת ישראל ביוון, אירית בן אבא, בכאן ב', ודיברה על האנטישמיות ביוון, לרגל יום השואה הבינלאומי. לדבריה, הריסת האנדרטה קשורה ככל הנראה לאירועים שקרו בשבועות האחרונים בקשר להסכם בין יוון למקדוניה לגבי שמה של האחרונה.



"השיא היה ביום שישי, כשהפרלמנט אישרר את ההסכם עם מקדוניה. כל כעס של הגורמים הפשיסטיים והימין הקיצוני יוצא גם על האתרים היהודיים בצפון יוון", אמרה השגרירה והוסיפה כי "אין שום הקשר, אבל כשצריך למצוא סיבה לאלימות, מוצאים אותה אצל היהודים. ככה תמיד היה".



עד כמה ביוון יש גילויי אנטישמיות ויש עלייה בהם?
"בעיקר ברשתות החברתיות. בשנה האחרונה היו 15 מקרים של גילויי אנטישמיות - אנדרטה לשואה במרכז סלוניקי הושחתה, הושמדו מצבו בבית העלמין באתונה, אבל רוב  גילויי האנטישמיות הוא ברשתות החברתיות".



השגרירה מתחה ביקורת על הכנסייה האורתודוכסית ביוון, שחלק מראשיה מתבטאים באופן מאוד ארסי ואנטישמי. "אמרתי בטקס שצריך לראות גינויים גם מהממסד הדתי-אורתודוכסי שתמיד שותק". לדבריה, האנטישמיות ביוון מקורה בכנסייה האורתודוכסית. זה מוסד דתי מאוד שמרן, שלא עבר את התהליכים שעברה הכנסייה הקתולית".



"רואים כאן הרבה מאוד ניצנים של שנאת זרים בעקבות גלי הפליטים שהגיעו", אמרה השגרירה, "אבל היהודים היו כאן אלפי שנים וזו לא תופעה חדשה ליוונים. חלק מהבעיה שעבור היווני הממוצע, יווני הוא רק מי שנוצרי אורתודוכסי בדתו".



עם זאת, לבן אבא יש גם בשורות טובות: "היוונים הרבה יותר מודעים להיסטוריה של השואה, בעיקר צעירים, שרוצים ללמוד את ההיסטוריה, להבין מה קרה. זה שינוי די דרמטי לעומת שנים עברו".



לגבי היחס לישראל, אומרת השגרירה כי יש שיפור ניכר בקרב היוונים. "עדיין יש ביקורת, אבל כשיש מתקפה על ישראל רואים שבעמוד הפייסבוק של השגרירות יוונים שתוקפים את עמיתיהם על הביקורת נגד ישראל. יש הרבה יותר הבנה לבעיות שישראל מתמודדת איתן. לא תמיד ישראל היא הלא צודקת ויש הבנה יותר טובה של מה זה אנטישמיות ומה גרם לשואה. השיח הרבה פחות ביקורתי, ויותר מבין ושקול".