במהלך שלושה חודשים, בית משפט בניו יורק שמע עדויות דרמטיות של 54 עדים על ברון הסמים המקסיקני חואקין "אל צ'אפו" גוזמן. שותפים, עובדים ומאהבת לשעבר, רובם כעת אסירים בבתי כלא בארה"ב, סיפרו על קרטל סינלואה, אותו הנהיג אל צ'אפו במשך 25 שנים. לפי העדויות, הקרטל הציף את ארה"ב בקוקאין בברכת המשטרה, הצבא, ובכירי הממשלה במקסיקו, עד לנשיא המדינה, שעצמו עין בתמורה שוחד של מיליונים.
בעזרתו של כריסטיאן רודריגז, אזרח קולומביאני, שהיה אחראי התקשורת של אל צ'אפו, סוכני ממשל אמריקאים יירטו כ-200 שיחות בין ראש הקרטל לבין שותפיו, רוצחים שכירים, ובכירים מקסיקנים מושחתים. באחת ההודעות,אל צ'אפו שוחח עם שותפיו ועם פילגש לשעבר הידועה בכינוי "לה פייארה", על הקמת חברות קש בגרמניה ואקוודור על מנת לייצא סמים "לאירופה, קנדה, אוסטרליה וארה"ב". הם דנו גם ברכישת 700 ק"ג של קוקאין.
פדרו פלורז, מבריח סמים משיקגו, העיד כי הוא ואחיו התאום קיבלו 38 טונות של קוקאין מאל צ'אפו ומראש הקרטל השני, איסמעל "אל מאיו" זמבאדה, בין 2005 ל-2008, יחד עם 200 ק"ג של הרואין. הוא סיפר כי מכר את כל הכמות בארה"ב - את הקוקאין תמורת 800 מיליון דולר ואת ההרואין תמורת 10 מיליון דולר. לאחר שנכנעו לידי הרשויות בארה"ב, האחים הקליטו בחשאי עשרות שיחות עם אל צ'אפו. באחת מהן, ב-2008, פלורז התמקח עם אל צ'אפו על מחיר 20 ק"ג של הרואין.


לכידת ברון הסמים "אל צ'אפו". צילום: רויטרס
לכידת ברון הסמים "אל צ'אפו". צילום: רויטרס

 
כל הסמים, 80 עד 100 טונות בשנה בממוצע, נשלחו לארה"ב. טייסו ומנהל העסקים לשעבר של אל צ'אפו, מיגל אנחל "גורדו" מרטינז, העיד כי ראש קרטל הסמים קיבל לפעמים שלושה מטוסים מלאים במזומנים מארה"ב ביום אחד. כל מטוס נשא בין 8 ל-10 מיליון דולר, לדבריו. מרטינז סיפר גם איך אל צ'אפו עבד עם ספקים קולומביאנים על מנת לממן משלוחים של עד 14 טונות של קוקאין. הסמים הועברו בסירות למים הבינלאומיים סמוך למקסיקו, שם צוותים מקסיקניים העבירו אותם אל עובדיו. מרטינז העריך כי בין 1990 ל-1993 אל צ'אפו העביר כך בין 25 ל-30 טונות של קוקאין לתוך מקסיקו כל שנה.
אסיאס ולדז ריוס, רוצח שכיר לשעבר של ברון הסמים, העיד כי ראה כיצד הוא עינה והוציא להורג, שלושה מבריחי סמים יריבים וקבר אחד מהם בחיים. לשניים האחרים שברו את העצמות לפני שנהרגו. גופותיהם אז נשרפו. עדים נוספים סיפרו כי ראו את אל צ'אפו מורה על חטיפות והריגות של יריבים או אנשי משטרה שסירבו לקבל שוחד. הם אמרו כי לברון הסמים היה צוות אבטחה קבוע של כ-100 אנשים חמושים באקדחים, נשק אוטומטי, טילי בזוקה ומשגרי רימונים.