המהפכה בונצואלה: בשבוע שעבר, מנהיג האופוזיציה בוונצואלה, חואן גואידו, הכריז על עצמו כנשיא המדינה של המדינה הלטינית, בתמיכת ארצות הברית ומספר מדינות דרום אמריקאיות נוספות. גואידו קרא לבחירות דמוקרטיות ולסיום שלטונו של הנשיא הקומוניסט ששלט עד ההפיכה, ניקולאס מדורו. הנושא השנוי במחלוקת עלה בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM, בה אירח היום (שני) את ד"ר אפרים דוידי, מרצה להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב ופעיל במפלגת הקומוניסטית הישראלית: "המצב בונצואלה פרדוקסלי. יש נשיא ללא מדינה ומדינה עם נשיא".



דוידי הוסיף: "העובדה שהנספח הצבאי של וונצואלה בוושינגטון תומך בנשיא שביצע הפיכה, והוא פרו אמריקאי, אומר שיש לו כבר נספח צבאי בוושינגטון. אבל מה עם המדינה? הנשיא שהכריז על עצמו כנשיא - אין לו מדינה, זה נשמע לך כמשהו דמוקרטי? נשיא ארה"ב מינה מושל בוונצואלה למרות שהיא לא חלק מארצות הברית".
 
ונצואלה לא הייתה דמוקרטית בשנים האחרונות.

"בוונצואלה יש רצף של 20 שנות בחירות דמוקרטיות לעיריות ולמחוזות, לראשות הממשלה, לפרלמנט ועוד. אבל יש גם אנשי ימין ולא כולם תומכים בשלטון".
 
אי אפשר להתכחש למציאות בונצואלה, עשרות אלפים יוצאים לרחובות נגד המשטר הדיקטטורי.
"אבל לא ראית את האנשים שיצאו למען המשטר. התקשורת לצערי היא מאוד חד צדדית. יש תומכים ויש מתנגדים. יש משבר בוונצואלה, אך יש גם משבר בברזיל ובארגנטינה שהוא לא פחות חמור. או שאנחנו דמוקרטים כלפי כולם, או שאנחנו מסתכלים על המציאות דרך עיניה של ארצות הברית. אם רוצים דמוקרטיה, אז שהאיש יעמיד את עצמו לבחירות, איש לא בחר בו והוא פתאום הפך לנשיא ונצואלה. יש בחירות כל ארבע שנים כפי שכתוב בחוקה".
 
יש תחושה שתוצאות הבחירות כתובות מראש.
"יש משקיפים של האו"ם שלא הכריזו על שום שינוי או משהו לא תקין בבחירות. הבחירות מתקיימות כבר הרבה שנים תחת השגחה של משקיפים מהאו"ם. אפשר להטיל רפש מפה ועד הודעה חדשה אבל יש גם עובדות שצריך להתייחס אליהן".