הארגון הבינלאומי פרסם היום (שלישי) את מדד השחיתות הבינלאומי לשנת 2018, הכולל 180 מדינות ברחבי העולם. בישראל מתפרסם המדד באמצעות עמותת "שקיפות בינלאומית ישראל", עמותת בת של ארגון TI העולמי. על פי המדד השנתי, גם השנה ישראל נמצאת בדירוג לא מחמיא, כשהיא עומדת במקום ה-34, ירידה של שתי מקומות משנה שעברה, כאשר ב-2017 עמדה במקום ה-32. 

המדד מדורג על בסיס תפיסת השחיתות במגזר הציבורי, ומתבצע לפי עבודה של 12 מכוני מחקר עצמאיים המומחים בתחומי ממשל, חברה, כלכלה ועסקים. את הממצאים בחנו חוקרים אקדמיים, מומחים ואנשי עסקים של המדינות הכלולות במדד. לפי העמותה העורכת את המדד, תפיסת השחיתות היא מדידה אובייקטיבית של רמת השחיתות כפי שהיא נתפסת על ידי המומחים במכונים. 

 

כצפוי, במקום הראשון במפה נמצאת דנמרק, כשמדד השחיתות אצלה מדורג כנמוך ביותר. אחריה נמצאות ניו זילנד, פינלנד, הולנד, קנדה, גרמניה ושוודיה. בין המדינות הממוקמות בדרגת שחיתות נמוכה יותר מישראל נמצאות באופן מפתיע גם קטאר, צ'ילה ואיחוד האמירויות. ארה"ב נמצאת במקום 22, אוסטרליה במקום 13 וצרפת במקום 21. את המדד סוגרת סומליה, כשלפני נמצאות סוריה, תימן וקוריאה הצפונית. 


רוסיה נרשמת במקום 138 מתוך 180 המדינות, סין נמצאת במקום 87 והודו במקום 78. כמו כן, ברזיל נמצאת במקום 105 ואוקראינה במקום ה-120. בין המדינות השכנות של ישראל מקום 34 נראה דווקא יחסית סביר, כאשר מצרים נמצאת במקום 105, ירדן במקום 58, לבנון במקום 138, וטורקיה במקום 78.  

השופטת (בדימוס) נילי ארד, יו"ר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל ועו"ד חלי עולמי, מנכ"לית העמותה, אמרה: "ברוח השאיפה לעולם ללא שחיתות פועלת עמותת שקיפות בינלאומית ישראל, לקידום הערכים והנורמות של הגינות, שקיפות, שוויון לכל, אחריותיות, הגינות וקידום מעורבות חברתית בהתמודדות עם תופעות של שחיתות.

על יישום ערכים אלה והטמעתם, עלינו להתחייב כפרטים וכחברה בכלל הליכות חיינו ובקרב שליחי הציבור ונציגיו. על כולנו כאחד לעמוד על משמר עצמאות שומרי הסף ותקשורת חופשית, שהם מתשתיות קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. זו חובתנו האזרחית והמוסרית לנהוג בהקפדה מתמדת על הערכים והנורמות של שקיפות, יושרה ואחריות אישית בהגנה על רשויות אכיפת החוק, על עצמאות מערכת המשפט ועל תקשורת חופשית".