מספר מדינות מקיימות ערוץ משא ומתן רשמי מול איראן, זאת במטרה להוביל להקלה בסנקציות האמריקאיות שהוטלו עליה, כך לדברי דיפלומטים גרמנים. על פי הדיווח, הערוץ שהוקם על ידי גרמניה, צרפת ובריטניה נקרא INSTEX - "מכשיר לתמיכה בפעולות סחר שונות".
כך למעשה הם עוקפים את מערכת הסנקציות האמריקאיות שהוטלו על ידי ארצות הברית. ממחלקת המדינה האמריקאית נמסר כי הם עוקבים בצורה הדוקה אחר הפעולות האירופיות. "גורמים המקיימים עסקים עם איראן, עלולים למצוא עצמם במצב שבו לא יוכלו לקיים עסקים עם חברות אמריקאיות", הסבירו הדיפלומטים, "אנחנו לא מצפים שהתהליך ישפיע על הלחץ הכלכלי האמריקני נגד איראן ונמשיך לעקוב בקפדנות אחר הדיווחים כדי ללמוד על המנגנון". 
בתוך כך, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "צ'אק שומר והדמוקרטים מעריצים את הגישה של התנהגות חלשה ופסיבית מול איראן. אין להם מושג לגבי הסכנה שהם מציבים אותנו בה. איראן נמצאת כיום בתוהו ובוהו כלכלי. הדמוקרטים שמים אותנו במקום רע, ועכשיו אנחנו נמצאים במצב טוב". 

כזכור, הסנקציות נכנסו לתוקף בנובמבר האחרון, כאשר ההגבלות מתמקדות ביצוא הנפט האיראני. שמונה מדינות הוחרגו מחלק מהסנקציות הקשורות לנפט האיראני אם יצמצמו את המסחר עם טהרן, אולם ממשל טראמפ הבהיר כי 28 מדינות האיחוד האירופי חייבות להפסיק לגמרי את המסחר עם איראן, אחרת ארה"ב לא תסחר עמן. 
כ־700 חברות, אישים וארגונים איראניים לא יוכלו לסחור עם המערב, מה שיגרום לכלכלה האיראנית, המצויה במשבר קשה, להצטמק עוד יותר. אחת המדינות שקיבלו פטור מהסנקציות על איראן היא קוריאה הדרומית, כך אומר גורם בממשלת סיאול. לדבריו, ארה"ב נתנה לקוריאה הדרומית אישור להמשיך לעשות עסקים במעורבות הבנק המרכזי של איראן.