קרע ביחסים? דיווח שעלה היום (שלישי) ב-CNN מגלה כי סעודיה ואיחוד האמירויות העבירו נשק אמריקאי ללוחמי אל-קאעידה, למיליציות הסלפיות הקיצוניות ולפלגים אחרים שמנהלים מלחמה בתימן, זאת בניגוד להסכמות מול ארצות הברית, ותוך כדי הפרת תנאי עסקאות הנשק בין השתיים. 

על פי הדיווח, סעודיה מסרה את אמצעי הלחימה האמריקאים אף לידיהם של מורדים באיראן, דבר אשר חשף חלק מהטכנולוגיה הצבאית הרגישה של ארה"ב לטהרן. כמו כן, ככל הנראה, סעודיה ואיחוד האמירויות השתמשו בנשק המיוצר על ידי ארה"ב כסוג של "מטבע" לרכישת נאמנותם של המיליציות, וכן במטרה לחזק את הכוחות הנבחרים, ובכך להשפיע על הנוף הפוליטי באזור. 
כאמור, מסירת הציוד הצבאי לצדדים שלישיים מהווה הפרת תנאי מכירת הנשק של סעודיה עם ארה"ב, ובהתאם בכיר ביטחון אמריקאי אישר כי אכן מתקיימת חקירה מתמשכת בנושא בארה"ב. עם זאת, עדיין לא ברור כיצד הדבר ישפיע על היחסים בין ארה"ב לסעודיה, והאם עסקאות הנשק ביניהם ימשיכו גם בעתיד, תוך התחשבות בעובדה שסעודיה מסתמכת בנשק האמריקאי, ומנגד ארה"ב מסתמכת בקשריה עם בעלת הברית הסעודית. 

חשוקג'י. צילום: רויטרס

 

כזכור, לפני כחודש פרסם ה"וול סטריט ג'ורנל" חלקים מהדוח המסווג של ה-CIA העוסק ברצח העיתונאי הסעודי, ג'מאל חשוקג'י, ובהם ההערכה כי יורש העצר הסעודי הוא זה שהורה על חיסולו של העיתונאי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. הסערה סביב הרצח של העיתונאי היוותה מכשול ביחסים בין ארה"ב לסעודיה, בעיקר לאחר שדיווח ה-CIA כי הגיע למסקנה שסעודיה אחראית לרצח. 

עם זאת, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר כי ארה"ב מתכוונת לשמור על יחסים יציבים עם בעלת הברית סעודיה, למרות הרצח. בהודעת הבית הלבן אמר הנשיא האמריקאי כי שמירה על הברית עם סעודיה תשמור על האינטרסים של ארה"ב, ישראל ובעלות הברית הנוספות באזור. הוא הוסיף כי סעודיה היא "בעלת ברית נהדרת במאבק שלנו נגד איראן".

טראמפ. צילום: רויטרס