נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נשא הלילה (רביעי) את נאום מצב האומה השני שלו, בו קרא לדמוקרטים בקונגרס לאשר מימון לחומת הגבול עם מקסיקו, לאחר שהנאום נדחה בשבוע בעקבות השבתת הממשל הפדרלי שהסתיימה ב-25 בינואר. טראמפ אמר כי ייפגש עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בסוף החודש, וכי ממשלו ינסה להגיע לפתרון מדיני עם הטליבאן באפגניסטן. 
"מיליוני אזרחים מקווים שנמשול לא כשתי מפלגות אלא כאומה אחת", אמר טראמפ. "אציג אג'נדה שאינה רפובליקנית או דמוקרטית אלא של העם האמריקאי. הבטחנו אותן הבטחות: להגן על מקומות עבודה וסחר הוגן, שיקום תשתיות, להוריד את עלות ביטוח הבריאות והתרופות, מערכת הגירה בטוחה, חוקית ומודרנית ומדיניות חוץ שבה האינטרסים שלנו בעדיפות ראשונה".

"ההזדמנות שלנו אם יהיה לנו את האומץ לתפוס אותה. הניצחון הוא לא למפלגתנו אלא לארצנו. במקום פוליטיקה של נקמה עלינו לבחור בשיתוף פעולה ופשרה. הדבר היחיד שיכול לעצור את ההתקדמות הוא מלחמות וחקירות מפלגתיות מטופשות", אמר הנשיא.

"האבטלה היא ברמה הנמוכה יותר מזה חצי מאה. האבטלה בקרב האפרו-אמריקאים, ההיספאנים והאסיאתיים היא ברמה הנמוכה ביותר אי פעם", אמר טראמפ. "חברות חוזרות לארצנו תודות להפחתה במסים וברגולציות". הנשיא דיבר על הרפורמה בחוק העונשין שעברה בשנה שעברה, והציג את אליס ג'ונסון, אסירה שחורה לשעבר ששוחררה בעקבות חנינה שקיבלה ממנו בשנה שעברה, ואסיר שחור נוסף ששוחרר בעקבות הרפורמה.
 
"שיירות מאורגנות עושות את דרכן לארצות הברית. ערים מקסיקניות מסיעות אותם לגבולנו באוטובוסים ומשאיות", אמר על נושא ההגירה. "יש לנו חובה מוסרית ליצור מערכית הגירה שמגנה על חיי אזרחינו. זה כולל מחויבות לאזרחים שמכבדים את חוקינו. מהגרים חוקיים מעשירים את החברה שלנו בדרכים רבות. אני רוצים שאנשים ייכנסו לארצנו במספרים הגדולים אי פעם אך באופן חוקי. פוליטיקאים ותורמים עשירים קוראים לגבולות פתוחים בעוד שהם חיים מאחורי גדרות. העובדים האמריקאים נאלצים לשלם את עלות ההגירה הבלתי חוקית. סובלנות להגירה לא חוקית אינה חמלה אלא אכזריות". 
 
טראמפ הציג במהלך הנאום בני משפחה של זוג קשישים שנרצח על ידי מהגר לא חוקי, ואמר כי ייאבק על מנת שמשפחות נוספות לא יחוו את אותו אובדן. "חומות עובדות והן מצילות חיי אדם", אמר הנשיא. 
  

 
"שבויינו מקוריאה הצפונית חזרו ארצה, הניסויים הגרעיניים פסקו ואף טיל לא שוגר כבר 15 חודשים. אם לא הייתי נבחר לפי דעתי היינו עכשיו במלחמה גדולה", אמר. "אני אפגש עם קים ג'ונג און בוייטנאם בסוף החודש".  
 
"כ-7,000 גיבורים אמריקאים איבדו את חייהם באפגניסטן ובעיראק, 52 אלף נפצעו קשה. שילמנו 7 טריליון דולר במלחמות במזרח התיכון. אומות גדולות לא נלחמת במלחמות אינסופיות. כשעליתי לשלטון דאעש שלט על 20 אלף ק"מ רבוע בעיראק וסוריה. היום שחררנו את כל השטח מהמפלצות צמאות הדם הללו. הגיע הזמן לקבל את לוחמינו בסוריה הביתה. האצתי גם מו"מ להגיע להסדר מדיני באפגניסטן. הגיע הזמן לנסות להגיע לשלום".  
 
"לא נתעלם ממשטר האיראני שקורא 'מוות לאמריקה' וקורא לרצח עם נגד העם היהודי. לא נתעלם מהאנטישמיות, עלינו להתעמת איתה בכל מקום. לפני כמה חודשים 11 יהודים אמריקאים נרצחו בהתקפה אנטישמית בפיטסבורג", אמר הנשיא. הוא הציג את ניצול השואה יהודה סאמט, ששרד את הטבח בפיסטבורג, ואת ניצול השואה ג'ושוע קאופמן, יחד עם חייל אמריקאי לשעבר ששחרר את מחנה דכאו במלחמת העולם השנייה. חברי הקונגרס שרו 'יום הולדת שמח' לסאמט שציין את יום ההולדת ה-87 שלו.