נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (חמישי) כי ההסכם בין ארצו לטורקיה על האזור המפורז בסוריה מופר, בצעד שמצביע על מתיחות בוועידה המשולשת בין מנהיגי מוסקבה, אנקרה וטהרן בעיר סוצ'י. הוועידה בעיר הרוסית, בה משתתפים נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא איראן חסן רוחאני, נועדה לדון בעתידה של סוריה. הנסיגה המתוכננת של הכוחות האמריקאים מהמדינה עוררה מתיחות חדשה בין שלוש המדינות, שמחזיקות כוחות צבא בשטחה, ובעיקר בין רוסיה לטורקיה.  
"לא נסבול את נוכחותם של ארגוני טרור בחבל אידליב", אמר פוטין בוועידה. "אזור הביטחון בחבל זמני. צעדי התוקפנות של המחבלים חייבים להיענש". רוסיה התלוננה בעבר כי לוחמים של ארגון ג'בחת אל-נוסרה, לשעבר שלוחת אל קעידה בסוריה, השתלטו על אידליב ודרשה מטורקיה לפעול נגדם צבאית.

בן בריתו של פוטין, נשיא איראן רוחאני, תמך בדבריו וקרא לפעולה צבאית נגד המורדים באידליב. "אי אפשר לתת לאנשי אל-נוסרה להמשיך לפעול רק מפני ששינו את שמם", אמר רוחאני בסוצ'י. הנשיא האיראני גינה גם את התקיפות הישראליות בסוריה וכינה אותן "הרסניות".

ולדימיר פוטין וחסן רוחאני. צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין וחסן רוחאני. צילום: רויטרס

 

כזכור, רוסיה וטורקיה הגיעו להסכם בחודש ספטמבר, לפיו נשק כבד ולוחמים יפונו מאידליב. ההסכם מנע מתקפה של המשטר על החבל, שהוא המעוז האחרון של המרד נגד אסד. אנקרה אינה מעוניינת לפעול באידליב מחשש לגל פליטים נוסף שיגיע לשטחה וכן בגלל רצונה לשמר את השפעתה באזור השוכן על גבולה. ארדואן קרא בעבר לאסד להתפטר מתפקידו וכינה אותו "רוצח".  

"רק דמשק תחליט" 
 
מוקדם יותר אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה כי לטורקיה אין זכות ליצור "אזור ביטחון" נוסף בסוריה ללא הסכמתו של הנשיא בשאר אל אסד. טורקיה רוצה להקים "אזור ביטחון" בצפון מזרח סוריה, שחלקים ממנה נשלטים כעת על ידי כוחות ארצות הברית, ולסלק מהשטח את הכוחות הכורדים.  "נוכחות כוח צבאי על שטחה של סוריה חייב להיות מוחלט ישירות על ידי דמשק. זו היא עמדתנו", אמרה זחרובה. 

נשיא טורקיה ארדואן אמר בסוצ'י כי ארצו רוצה לפעול בתיאום עם רוסיה בנוגע לאזור הביטחון בצפון סוריה, והוסיף כי "לא ניתן לחדש את שלמותה הטריטוריאלית של המדינה ללא סילוקה של מיליציית ה-YPG הכורדית מהאזור".