הקונגרס אישר הלילה (בין חמישי לשישי) את "חוק ביטחון לאומי" - הכולל בין היתר מימון של למעלה ממילארד דולרים להגנה על גבול ארצות הברית מקסיקו. עם זאת, החוק אינו מאפשר לעשות שימוש בתקציב לבניית החומה, אותה הנשיא דונלד טראמפ מעוניין כאמור לבנות בגבול. הוא הודיע כי יתמוך בחוק הדו מפלגתי כדי למנוע השבתה נוספת, אך יכריז על מצב חירום לאומי כדי לעקוף את הקונגרס ולממן את החומה. 

כזכור, מוקדם יותר הלילה אמרה דוברת הבית הלבן שרה סנדרס כי "הנשיא טראמפ יחתום על תקציב הממשלה וכפי שהצהיר בעבר, הוא יכריז גם על מצב חירום על מנת לוודא שנעצור את המשבר ההומניטרי והביטחוני בגבול". דוברת הבית הלבן הוסיפה כי הנשיא "מקיים את הבטחתו לבנות את החומה, להגן על הגבולות ולשמור על ביטחון ארצנו". מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקקונל, אמר כי הוא יתמוך בהחלטתו של טראמפ. הוא הוסיף כי הנשיא יחתום על ההסכם שהושג בקונגרס לספק 1.375 מיליארד דולר לבניית גדרות בגבול. 
"אני חושב שהוא צריך להרגיש חופשי להשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותו מבחינה חוקית כדי להגדיל את המאמץ הביטחוני בגבול, כך שאני לא מוטרד מזה", הסנטור מקקונל אמר לכתבים. ממשרדו נמסר מאוחר יותר כי הכרזה על מצב חירום היא כלי חוקי שעומד לרשותו של הנשיא האמריקאי.

 מהגרים בגבול ארה"ב-מקסיקו. צילום: רויטרס
מהגרים בגבול ארה"ב-מקסיקו. צילום: רויטרס

 

מנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים, היו"ר ננסי פלוסי, אמרה כי היא עשויה להגיש עתירה משפטית נגד הכרזתו של טראמפ על מצב חירום. "אני עשויה לעשות זאת", אמרה פלוסי לכתבים. "נבדוק את האופציות שלנו ונגיב בהתאם".



הרפובליקנים בסנאט הזהירו בעבר את הבית הלבן כי הכרזה על מצב חירום עלולה להוביל למאבק משפטי ארוך, וכי היא תיבלם על ידי בית משפט פדרלי עד להכרעה על ידי בית המשפט העליון.  



 ננסי פלוסי. צילום: רויטרס
ננסי פלוסי. צילום: רויטרס