יו"ר חוסן לישראל, בני גנץ, נשא היום (ראשון) דברים בוועידת הביטחון הנערכת במינכן שבגרמניה, והתייחס, בין היתר, להתבססות האיראנית בסוריה ולנושא הפלסטיני. במסגרת דבריו, אמר גנץ כי "במשמרת שלי איראן לא תאיים על ישראל דרך סוריה", ושלח מסר מאיים לעבר חזבאללה, כשאמר כי הארגון "עלול להוביל למלחמה שבה נשתמש בכוח חסר תקדים".

בפתח דבריו אמר גנץ כי "הנס הגדול ביותר של העידון המודרני הוא לידתה של ישראל. במינכן אני אומר שלעולם לא נשים שוב את גורלנו בידי אחרים ונגן על עצמנו. באופן מצער, 74 שנים אחרי השואה אנחנו רואים שוב באירופה אנטישמיות, לא רק בסמטאות אפלות, אלא ברחובות, בעצרות ובאוניברסיטאות. זהו לא עניין יהודי בלבד. כמועמד לראשות ממשלת ישראל לא אסבול שנאה פתולוגית ליהודים או לכל אדם אחר. אני קורא לכולכם לשתף פעולה במאבק בגזענות ובאנטישמיות. עלינו ללמוד מהעבר, לשנות את ההווה ולהביא עתיד טוב יותר. לכן, עלינו להילחם בכל אפליה".

"לצערנו", הוסיף הרמטכ"ל לשעבר, "האזור שממנו אני בא סובל מכל סוגי האפליות הללו בגלל איראן, אסלאם קיצוני וחוסר יציבות. אל תאמינו לשקריו של זריף. כרמטכ"ל לשעבר ראיתי מה שקורה באיראן, ואני יכול לומר בביטחון שהממשל שזריף מייצג הוא מרושע, וקורא להשמדת ישראל. העמים היהודים והאיראנים הם עמים עתיקים. ילדים בירושלים לא נולדים שונאים. אם מנהיגי האזור ישנו את התנהגותם, ילדים אלו יוכלו לדבר בשלום, אך כיום עלינו לדבר על תוצאות המדיניות של האייתוללות. המסר שלי להנהגה האיראנית ולרוחאני היא שתחתיי לא יהיה הסכם מינכן ולא תהיה פייסנות. לא אאפשר לכם לאיים עלינו מסוריה, לבנון או עזה, ולא תוכלו לערער את יציבות האזור או לפתח נשק גרעיני". 

"אחשוף בפניכם כי הסוד שלנו להילחם בעריצות הוא הישראלים עצמם", המשיך גנץ. "לפעמים יש בינינו חוסר הסכמות, אבל אל תטעו, מול איום אנחנו מתאחדים, שמים בצד את המחלוקות ועומדים יחד, גברים, נשים, חרדים וחילונים, יהודים ולא יהודים, אנו עומדים יחד. אין סוד שנתניהו הוא יריבי הפוליטי ויש בינינו אי הסכמות בנושאים רבים", המשיך יו"ר חוסן לישראל. "אך אל תטעו - אנחנו שנינו מחויבים לביטחון ישראל, אין הבדל בינינו בעניין זה, אין בעניין הזה ימין או שמאל. מול התוקפנות האיראנית אנחנו עומדים כתף אל כתף, ואני מקווה שכשאהיה ראש ממשלת ישראל הוא יאמר דברים דומים".

יו"ר חוסן לישראל אמר גם כי "לטרור פנים רבות, הוא ממומן על ידי מדינות ומתודלק בשנאה. אנחנו היהודים מכבדים דתות אחרות, יש לנו כבוד לאסלאם ולערכים הבינלאומיים שלו. אני קורא למנהיגי האסלאם לשתף פעולה נגד אלו שמקדמים טרור ואלימות. אין לטרור גבולות מוסריים או פיזיים, בבגדד, פריז, ניו יורק, תל אביב, ברלין או סנט פטרבורג. טרור הוא המגפה של זמננו. אנחנו לא ניכנע לטרור, ועל כל מי שכאן להתחייב למלחמה בטרור. חיזבאללה הוא ארגון הטרור המסוכן בעולם".

זריף בוועידה. "משטר מרושע". צילום: רויטרס
זריף בוועידה. "משטר מרושע". צילום: רויטרס


כמו כן, הוא התייחס גם לארגון הטרור הלבנוני, ואמר: "חיזבאללה הוא ארגון הטרור המסוכן בעולם, יש לו יכולות של מדינה. המצב הזה יכול להוביל למלחמה שבה ישראל תיאלץ להשתמש בכוח חסר תקדים. חיזבאללה וממשלת לבנון מסכנים את עמם. לאירופה יש חובה מוסרית למנוע זאת. אלו שבאירופה שמבקשים שלום, ביטחון ויציבות, חייבים לפעול ולהכריז על חיזבאללה כארגון טרור, חוסר מעש לא מקובל".
 
"האתגר השלישי במזה"ת הוא חוסר יציבות. כולנו ראינו את המשבר בסוריה, אחד המשברים הקשים מאז מלחמת העולם השנייה. בעוד רוב העולם משגשג, במזה"ת סובלים. אנחנו חייבים להשיב את התקווה. החדשות הטובות הן שממשלות ערב המתונות וישראל מתקרבות. רבים בעולם הבינו שישראל היא לא חלק מהבעיה אלא חלק מהפתרון, ועלינו לנצל את ההזדמנות".
 
נתניהו ביטל את השתתפותו בוועידה

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכיכב בוועידת ורשה, ביטל את השתתפותו במושב על המזרח התיכון היום בוועידת מינכן, כשלמעשה, אף נציג בכיר של ממשלת ישראל לא הגיע השנה לוועידה. המארגנים, שחיפשו מדינאי ישראלי למושב, קיבלו אישיות בכירה דווקא מצד האופוזיציה של המפה הפוליטית – הרמטכ"ל לשעבר, שיופיע בנאום רשמי בפני באי הוועידה.

סוגיית איראן אומנם עמדה במוקד ועידת ורשה בסוף השבוע והיא עומדת עתה במוקד ועידת הביטחון השנתית הנערכת במינכן, אבל מי שסבר כי הסכסוך הישראלי־פלסטיני נדחק לקרן זווית – טעה. לפחות על פי ההצהרות, התקרבות של ישראל אל ארצות האסלאם המתונות מותנית בפתרון הסכסוך הזה או לפחות בהתקדמות לקראת פתרון כזה.
 
הבהרה כזו השמיע אתמול בשיחה עם "מעריב" שר החוץ של אחת הארצות המוסלמיות הגדולות והחשובות, פקיסטן. שאח' מחמוד קורישי אמר: "פקיסטן מעונינת לקדם את יחסיה עם ישראל, אך זוהי שאלה של המצב המדיני באזור. התקדמות בפתרון הסכסוך הישראלי־פלסטיני תעזור מאוד לכך, ואם התוכנית האמריקאית תצליח בכך - מה טוב. אנחנו מאחלים כל טוב לישראל. יש לנו ידידים רבים באזור והיינו רוצים שתצטרפו אליהם".
 
גם נשיא מצרים עבד־אל פתאח א־סיסי לא שכח להבהיר את חשיבות הנושא ואמר בנאום בוועידת מינכן כי מצרים דבקה בפתרון שתי המדינות בגבולות 67' ובהקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים המזרחית.
 

שר החוץ של עומאן יוסף בן עלאווי, שנפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידת ורשה, ציין אף הוא את חשיבות הפתרון לסכסוך הישראלי־פלסטיני. בשיחה עם "מעריב" אמר בן עלאווי כי הוא מקווה שארצו ומדינות ערביות נוספות יוכלו לכונן קשרים מלאים עם ישראל בהקדם. בפגישה סגורה, שבה השתתפה גם ח"כ ציפי לבני, אמר בן עלאווי: "אני מקווה שהפלסטינים יוכלו לקבל את תוכנית השלום האמריקאית".