ממדי הזוועה נחשפים: מכון המחקר Global Public Policy Institute המבוסס בברלין, ועוסק ביחסים בינלאומיים, פרסם הבוקר (ראשון) דוח חמור, שחושף את השימוש התכוף בנשק כימי על ידי משטר אסד ושאר הצדדים הלוחמים במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. על פי הדוח בשמונה שנות המלחמה היו לפחות 300 תקיפות בנשק כימי, החל משימוש בגז עצבים ועד כלור.



רוב מוחלט של התקיפות, כ-98% מהן, בוצעו על ידי משטר אסד או המיליציות הנאמנות לו והשאר בוצעו על ידי ארגון דאעש. עוד מציין הדוח כי מרבית התקיפות בוצעו אחרי "הקו האדום" שהציב משטר אובמה על שימוש בנשק כימי. עם זאת, בחודשים האחרונים, בשל דעיכת הלחימה, גם השימוש בנשק האסור על פי הדין הבינלאומי פחת באופן ניכר.



הקו האדום קרס, ברק אובמה, צילום: רויטרס
הקו האדום קרס, ברק אובמה, צילום: רויטרס



הדוח חובר על ידי צוות המחקר, שהשתמש הן בעדויות של קורבנות השימוש בנשק, והן בממצאים בשטח. "זה לא רק שמשטר אסד הצליח להשתמש בנשק כימי ללא עונש, הוא הצליח להשיג את יעדיו האסטרטגיים בזכות השימוש בו", נאמר בדוח בפסימיות, וראש צוות המחקר טוביאס שניידר הזהיר: "קשה לדמיין מצב שבו משטרים אחרים שיימצאו את עצמם במצב דומה לזה שבו היה אסד, לא ייקח דוגמה מסוריה".



"זה לא היה נשק מיוחד, רוע נפרד, שהיה בשימוש במצבים מיוחדים, זה היה עוד נשק במאגר האסטרטגי שהיה בשימוש במהלך לחימה חסרת מעצורים", הוסיף טוביאס. כזכור, במהלך מלחמת האזרחים עלו עדויות רבות לשימוש בנשק כימי על ידי משטר אסד. המתקפה החמורה מביניהן הייתה באוגוסט 2013 בעיירה עוט'ה, בה על פי ההערכות נהרגו בין 300 ל-1,700 בני אדם משאיפת גז סארין. למרות שנשיא ארצות הברית דאז ברק אובמה הודיע כי שימוש בנשק כימי על ידי משטר אסד יהיה "קו אדום", וייענה בתקיפה אמריקאית, בחר הנשיא שלא לתקוף אלא לפרק בהסכם את מאגרי הנשק הכימי בסוריה.



אך למרות שכמויות משמעותיות של נשק כימי, בעיקר מסוג גז סארין, אכן פונו מסוריה, על פי הדוח התקיפות הכימיות נמשכו, וביתר שאת מאז הסכם הפירוז, כאשר מרבית השימוש היה בגז כלור. מאז שנכנס נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבית הלבן, בוצעו שתי תקיפות כימיות משמעותיות, בדומאובחאן שיחון, ושתיהן נענו בתקיפות טקטיות של מתקנים בסוריה. מאז התקיפה השנייה, לא נרשם שימוש בנשק כימי בסוריה.