הפילוסוף היהודי צרפתי וחבר האקדמיה הצרפתית אלן פינקלקראוט, שהותקף שלשום על רקע אנטישמי ואנטי ציוני במהלך הפגנות המחאה של "האפודים הצהובים", החליט לא להגיש תביעה משפטית נגד התוקפים, אולם התביעה הכללית של צרפת פתחה בהליכים משלה.
 
פינקלקראוט, התומך בישראל, הביע דאגה לנוכח המגמות הקיצוניות בקרב "האפודים הצהובים", והוא הותקף במהלך ההפגנה בשבת בפריז על ידי לובשי אפודים צהובים. "צרפת היא שלנו", צעקו לעברו התוקפים, "אתה לא צרפתי. תסתלק מכאן, חרא ציוני. לך תתאבד, אחרת נזרוק אותך לנהר. אתה תמות בגיהינום. פלסטין תנצח".
 
הפילוסוף, שנזקק לעזרת המשטרה כדי להיחלץ מן המקום, אמר: "יש אנשים שהזדעזעו ונבהלו יותר ממני, וברור כי מעשים אלה יחזרו". עם זאת, לטענתו לא שמע את המילה "יהודי" כשהותקף. לדבריו מדובר בצירוף של אסלאמיסטים, שמאל קיצוני ומכחישי שואה - ולא באפודים צהובים "מקוריים". אלא שהארגונים למלחמה באנטישמיות ובגזענות אינם חושבים כמוהו. הלשכה נגד אנטישמיות מסרה כי האנטישמיות במסווה של אנטי ציונות מסכנת את חיי יהודי צרפת.

 מחאת "האפודים הצהובים" בצרפת. צילום: רויטרס
מחאת "האפודים הצהובים" בצרפת. צילום: רויטרס

 

בתוך כך, כל הצמרת הצרפתית הביעה זעזוע. הנשיא עמנואל מקרון צייץ: "העלבונות האנטישמיים הם התכחשות מוחלטת למה שאנו ולמה שעשה אותו לאומה גדולה. לא נשלים עמה". שר הפנים כריסטוף קסטאנר אמר: "אירוע כזה בפריז ב־2019 הוא פשוט בלתי נסבל". ואילו דובר הממשלה בנז'מן גריבו אמר שהתוקפים פעלו בפנים גלויות וכי הוא מצפה שהם יזוהו וייענשו בהקדם.
 
מחר מתוכננות הפגנות נגד האנטישמיות ברחבי צרפת על ידי מרבית המפלגות. לפי משרד הפנים, מספר התקריות האנטישמיות בצרפת עלה בשנה שעברה ב־72% לעומת 2017.