ימים מספר לאחר ההפגנות שנערכו ברחבי צרפת נגד האנטישמיות במדינה ויממה אחת בלבד לאחר נאומו התקיף של הנשיא בגנות המסיתים נגד יהודים, נרשמה עלייה גבוהה בתקריות אנטישמיות. בנאומו תקף עמנואל מקרון את המפגינים האנטישמים, והבטיח להרחיב את המושג אנטישמיות בארצו להסתה אנטי־ציונית. נוסף לכך, הזהיר מקרון כי אנטישמיות חדשה "נולדה בפרברים המוסלמיים".

אלא שנראה כי הנאום יצר את האפקט ההפוך, והלשכה למלחמה באנטישמיות כינתה את העלייה בתקריות "מבהילה". בין היתר, התגלו כתובות גרפיטי בגנות יהודים במקומות שונים במדינה. כך למשל ברובע ה־14 בדרום פריז ריססו אלמונים: "יהודים מלוכלכים", "יהודים החוצה" ו"מוות ליהודים" וציירו צלבי קרס על דלתות בתים, חנויות, תחנות אוטובוס ושירותים ציבוריים.

על קירות וילה בעיירה אמביי בהרי האלפים נרשמה כתובת ענק: "מקרון - זונה של היהודים" בליווי מגיני דוד. בן 17 חובש כיפה, שרכב על אופניים בפרבר מצפון לפריז, הותקף על ידי שלושה אלמונים שקראו לעברו "יהודי מלוכלך", שברו את פרק ידו ושדדו את הטלפון הנייד שלו. בת 51 הותקפה ליד ביתה בגארז' לה גונס על ידי שני גברים, שחור וצפון אפריקאי, שבידיהם הייתה סכין. השניים קראו לעברה "זונה יהודייה, נשרוף את כולכם".

בתקרית נוספת רשמו אלמונים על חזית בניין מרפאת שיניים בפריז "יהודי מלוכלך" על שמו של רופא יהודי שעובד בבניין אך לא נגעו בתווית של עמיתו, רופא נוסף, לא יהודי. עוד התקבלו דיווחים על יהודים במדינה שזוכים לאיומי מוות בטלפון ובדואר, לפעמים בליווי צלבי קרס.

הלשכה נגד אנטישמיות הביעה חשש ממשי מיצירת פוגרום נגד יהודים, מעבר לתקיפות פרטניות. בנאומו בפני מועצת הגג של הארגונים היהודיים בצרפת, "הקריף", סיפר מקרון כי בהמשך לשיחתו הטלפונית עם בנימין נתניהו ובתגובה לדרישת נשיא הקריף פרנסיס כליפה, "צרפת, שאימצה את הגדרת האנטישמיות עם שותפותיה האירופיות בדצמבר שעבר, תיישם הגדרה זו שקיבלה הברית הבינלאומית לזיכרון השואה. האנטי־ציונות היא אחת הצורות המודרניות של האנטישמיות". עם זאת, הוסיף מקרון בדבריו כי "לא מדובר בשינוי קוד העונשין. מדובר בחיזוק תפקוד כוחות הסדר שלנו, של השופטים ושל המחנכים, כדי לאפשר להם להילחם טוב יותר נגד אלה שמסתירים מאחורי דחיית ישראל, והכחשת עצם קיומה - שנאת יהודים בסיסית ביותר".

מחאת האפודים הצהובים בפריז. צילום: רויטרס
עוד נמסר כי במאי תוגש הצעת חוק שתחייב את הפלטפורמות הדיגיטליות להסיר בהקדם תכנים של הסתה לשנאה ולהפעיל טכניקות שיאפשרו לזהות את מחבריהם של תכנים אלו: "כבר שנים, ביחד עם החמרה בשבועות האחרונים בצרפת, מול כל אירופה והדמוקרטיות המערביות, ניצבת תחיית האנטישמיות בהיקף ללא תקדים מאז מלחמת העולם השנייה", אמר מקרון והדגיש כי "אנחנו נמצאים בבית. כולנו", כשהוא מכוון לדברי תוקפיו של הפילוסוף היהודי אלן פינקלקראוט, שקראו לעברו "אנחנו נמצאים בבית" ודרשו לשלוח "את הציוני המלוכלך הזה" לתל אביב.

בתוך כך, ז'רום רודריגז, אחד ממנהיגיה הבולטים של תנועת המחאה האפודים הצהובים, שאיבד את עינו מירי כדור גומי של המשטרה, אמר ל"מעריב" כי תנועתו אינה אנטישמית. למרות זאת הוסיף, "פינקלקראוט הוא מישהו שצועק יותר מדי את עמדותיו". לדברי רודריגז, הוא לא השתתף בהפגנה נגד האנטישמיות, כי היה "עסוק בביקורים במחסומים של תנועתו במקומות שונים במדינה. עם זאת, הוסיף ואמר כי אם היה לו זמן פנוי, הוא היה "מעדיף להשתתף בהפגנה שערך במקביל ארגון יהודי אנטי־ציוני שתומך בחרם נגד ישראל".

אתמול חלה השבת ה־15 במספר של הפגנות ברחבי המדינה, כשבפריז מחו כ־12 אלף אנשים בשקט יחסי. מהומות בכל זאת נרשמו בערי שדה כמו ראן וקלרמון פראן.