נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג־און החלו היום (רביעי) את שני ימי הפסגה בהאנוי, בירת וייטנאם, יותר משמונה חודשים אחרי פגישתם ההיסטורית בסינגפור. במרכז הדיונים יעמדו הצעדים הבאים לקראת פירוק תוכנית הגרעין הצפון קוריאנית ובניית יחסי אמון בין המדינות היריבות. 

"זה כבוד להיות עם קים, זה כבוד גדול להיות ביחד בוויאטנם, שפרשו לנו את השטיח האדום. טוב להיות איתכם. היתה לנו פגישה ראשונה טובה, וכולנו רוצים להיות שמחים עם מה שאנחנו עושים. אני מקווה שזה יהיה יותר טוב הפעם. עשינו התקדמות, הכי גדולה שעשינו ביחסים בינינו עד עתה", אמר טראמפ. "אני באמת מאמין שצריך הרבה מאוד סבלנות על מנת להתקדם. אנחנו כאן היום, וזה נותן לנו תקווה להמשך הדרך", אמר קים בפגישתו עם טראמפ.
 
טראמפ שיבח את הפוטנציאל "האדיר" של קוריאה הצפונית לפני המפגש שלו עם קים ואמר כי המדינה המבודדת תוכל לצמוח כלכלית כמו וייטנאם, אויבתה לשעבר של וושינגטון. "וייטנאם משגשגת כמו מעט מקומות בעולם. קוריאה הצפונית יכולה להיות כמותה, ובמהירות רבה, אם היא תתפרק מנשקה הגרעיני", כתב טראמפ בטוויטר לאחר הגעתו לבירה הווייטנאמית האנוי.
 

 

"הפונטציאל אדיר, הזדמנות גדולה שכמעט לא הייתה בהיסטוריה, לידידי קים ג'ונג און. נדע בקרוב - מעניין מאוד!". הוא אמר מאוחר יותר כי הוא מצפה לשיחות עם קים וקיווה להצלחה. "הוא רוצה לעשות משהו גדול", אמר טראמפ. 
 

היום צפויים טראמפ וקים לקיים מפגש ראשון קצר, ואחריו תתקיים ארוחת ערב משותפת עם היועצים, בהם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו והיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, ואחותו של קים, קים יו־ג'ונג. מחר יתקיימו פגישות אישיות נוספות בין המנהיגים במעון האירוח הרשמי בהאנוי, וכן פגישות מורחבות עם היועצים, ובסיומן המנהיגים אמורים לפרסם הצהרה משותפת לסיכום הפסגה. 



לפי ההערכות, השניים עשויים לדון באפשרות של הצהרה שתסיים באופן רשמי את מלחמת קוריאה, וטראמפ גם צפוי להציע הקמה של משרדי אינטרסים בשתי המדינות. עם זאת, במרכז הפסגה תעמוד סוגיית תוכנית הגרעין הצפון קוריאנית, לאחר שמפסגת סינגפור יצאה הצהרה עמומה על מחויבות לפירוז גרעיני מוחלט של חצי האי הקוריאני. עד כה לא חלה התקדמות בשיחות בין המדינות על מימוש ההתחייבות, וייתכן שטראמפ ינסה לגבש עם קים "מפת דרכים" על הצעדים הבאים. 


  

 קים ג'ונג און מגיע לווייטנאם. צילום: רויטרס
קים ג'ונג און מגיע לווייטנאם. צילום: רויטרס


טראמפ עצמו הצהיר כי הוא חושב שתהיה "פסגה נהדרת", אבל הבהיר כי הוא שומר על ציפיות נמוכות וכי הוא מרוצה מכך שהצפון קוריאנים ממשיכים לעצור את שיגורי הטילים ואת הניסויים הגרעיניים. "אני לא רוצה לזרז אף אחד", אמר לפני שיצא לווייטנאם. "אני פשוט לא רוצה שיהיו ניסויים. וכל עוד אין ניסויים, אנחנו שמחים".
 
בעוד טראמפ נחת בהאנוי רק בשעות הערב המאוחרות אתמול, קים הגיע כבר בבוקר אחרי מסע של יותר מיומיים, דרך סין, ברכבת המאובטחת והיוקרתית שלו. הוא התקבל בפרחים ובשטיח אדום, וכאשר עשה את דרכו במכונית, כשלצדו רצים המאבטחים, נופפו עוברים ושבים בדגלים הצפון קוריאניים. קים, שגם ביקר בשגרירות ארצו בהאנוי אתמול, שוהה במלון היוקרה מאלה. המלון היה אמור לשמש כמטה התקשורת של העיתונאים האמריקאים, אולם שעות ספורות לפני הגעתו של המנהיג הצפון קוריאני נדרשו הללו לעבור למקום אחר.

בבית נמשכות הצרות

 
אולם בעוד טראמפ בנכר, בבית נמשכות הצרות, והדמוקרטים מגבירים את הלחץ על הנשיא. אמש נועדה להתקיים בבית הנבחרים הצבעה על הצעת החלטה לביטול מצה החירום שהכריז הנשיא במטרה להקים את החומה בגבול מקסיקו. אף שההצעה צפויה לזכות ברוב בבית הנבחרים, מצב הכוחות בסנאט עדיין אינו ברור לחלוטין, וייתכן שחלק מהרפובליקנים יתמכו בעמדה הדמוקרטית. טראמפ כבר הבהיר כי יטיל וטו על כל החלטה של הקונגרס נגד מצב החירום. 
 
היום, בצד המפגש המסקרן בווייטנאם, יופנו הזרקורים לעבר גבעת הקפיטול, שם צפוי להעיד עורך דינו האישי לשעבר של טראמפ, מייקל כהן, בפני ועדת הפיקוח והרפורמה של בית הנבחרים. הדמוקרטים צפויים לחקור את כהן על עסקאותיו של הנשיא גם במהלך הקמפיין, לרבות כוונתם להקים מגדל במוסקבה ותשלום דמי השתיקה לנשים שטענו שניהלו רומן עם טראמפ. כהן צפוי להיכנס לכלא במאי הקרוב ולהתחיל לרצות שלוש שנות מאסר, בעקבות הרשעתו בעבירות פדרליות, ובהן מתן עדות שקר בפני הקונגרס והפרת חוק מימון הבחירות.