העיתון הפלסטיני "אל-קודס" חושף היום (חמישי) כי על פי "עסקת המאה" של הנשיא דונלד טראמפ, לא תוקם מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים, אלא אוטונומיה בעזה שיהיה לה קשר מדיני עם הגדה.



עוד עולה כי ישראל תאפשר לפלסטינים חופש תנועה, עם שליטה ביטחונית מלאה, ואילו גושי ההתנחלויות יישארו תחת שליטת ישראל - אך לא יורחבו.


בינתיים, יועצו של הנשיא טראמפ ג׳ארד קושנר, ושליחו למזרח התיכון גרינבלט, ממשיכים בחלק הראשון של מסע השכנוע במזרח התיכון, שכלל עד את טורקיה, עומאן, בחריין והאמירויות.



ביום רביעי נועדו השניים עם נשיא טורקיה, רג׳פ טאיפ ארדואן, ויגיעו בהמשך גם לסעודיה וקטאר במטרה לקדם את התוכנית ולגייס מימון עבורה. מקורות בוושינגטון אמרו לעיתון כי קושנר מתמקד בחלק הכלכלי של התוכנית, וכי העסקה המתגבשת לא תכלול הכרה במדינה פלסטינית ובירתה ירושלים, אלא במתן אוטונומיה לרצועת עזה עם קשר לאוטונומיה בשטח A בגדה המערבית, שנמצא בשליטת הרשות הפלסטינית, ויחסים כלכליים עם שטח B, בחסות הרשות הפלסטינית, כאשר במקביל הפלסטינים יתחילו במשא ומתן עם ישראל לגבי עתיד שטח C.



מבחינה ביטחונית יוסרו רוב המחסומים הצבאיים שמעכבים את תנועת הפלסטינים בדרכם לעבודה, לבתי הספר, לבתי החולים ולבתי העסק, כאשר האחריות הביטחונית תישאר בידי ישראל בצורה מלאה, כולל בקעת הירדן.



התוכנית כוללת גם "חיזוק השותפות בין ירדן, הפלסטינים וישראל בכל הקשור בניהול מסגד אל-אקצה והר הבית, עם אבטחת הגעת המתפללים", אולי באמצעות שערים מאבו דיס הסמוכה בימי שישי ובחגים. לגבי ההתנחלויות, הן יחולקו לגושים שיסופחו רשמית לישראל, ואילו המאחזים יפורקו. המקור שביקש להישאר אנונימי הודיע, כי "עסקת המכה" לא תכלול חילופי שטחים, מאחר וסוגיית הקמת מדינה פלסטינית בשטחי 1967 שבירתה ירושלים לא באה בחשבון, אך "תכלול פיצויים גדולים לפלסטינים שיוכיחו בעלות ישירה על הקרקע".



לגבי סוגיית הפליטים, עסקת טראמפ קובעת כי מספרם נע בין 30 ל-60 אלף בלבד, והם יאוכלסו בשטחי האוטונמיה הפלסטינית בגדה המערבית או ברצועה, כאשר "תוקם קרן לפיצויי נכדי הפליטים שנטשו את כפריהם ועריהם עם הקמת מדינת ישראל ב-1948". התוכנית בונה על ״חיזוקים כלכליים״ הכוללים הקמת נמל גדול ברצועה, ומעבר יבשתי בין עזה לגדה לאזרחים ולסחורות, וכן חיזוק הפיתוח הטכנולוגי בשטחי A.