מאבק דיפלומטי-משפטי לישראל: האו"ם יאמץ ב-18במרץ את דוח המועצה לזכויות אדם של האו"ם, שטען כי צה"ל ביצע פשעי מלחמה כלפי הפלסטינים במסגרת "צעדות השיבה ושבירת המצור" ברצועת עזה. על פי הדיווח באתר "אינדיפנדנט ערביה", האו"ם אף יעביר את הדוח לבית הדין הפלילי בהאג, כדי לפתוח בחקירה.



כזכור, לפני שבוע פרסמה מועצת זכויות האדם של האו"ם דוח המאשים את כוחות צה"ל בירי מכוון כלפי אזרחים, ביניהם ילדים. בדוח נטען, כי בוצע מחקר שבמהלכו ראיינו כ-325 קורבנות, עדי ראייה ומקורות שונים, וגבו יותר מ-8,000 מסמכים. "לוועדה יש בסיס הגיוני להאמין כי במהלך צעדות השיבה על גדר הגבול עם רצועת עזה, חיילים ישראליים ביצעו הפרות של החוק הבינלאומי להגנת זכויות אדם", אמר סנטיאגו קנטון הארגנטינאי, שעומד בראש וועדת החקירה של המועצה לזכויות אדם של האו"ם, במסיבת עיתונאים בג'נבה. "חלק מאותן הפרות כללו ביצוע פשעי מלחמה, ופשעים נגד האנושות, וצריכות להיחקר באופן מיידי על ידי ישראל".



חברי המועצה חקרו את מותם של 189 פלסטינים מתחילת סבב התקריות על הגדר מאז מרץ 2018. בדוח פורסם כי, במה שנדמה כמו "פשע מלחמה", חיילי צה"ל ירו באופן מכוון כלפי עיתונאים, ילדים ובעלי מוגבלויות, כשהתאפשר, בעת שחמאס הוביל מפגינים לכיוון גבול הרצועה.



"הוועדה נתקלה בקשיים רבים"





עוד נמצא על ידי הוועדה כי כוחות הביטחון הישראליים הרגו 183 מפגינים בעזרת תחמושת חיה. "35 מההרוגים היו ילדים, עוד כשלושה היו פרמדיקים מסומנים, ושניים סומנו כעיתונאים", נכתב בדוח. "ארבעה חיילים ישראלים נפצעו במהלך ההפגנות", נכתב עוד במסמך המועצה. "חייל ישראלי אחד נהרג במהלך ההפגנות, אך מחוץ לאזור האירוע".



חבר "הוועדה לצעדות השיבה, סלאח עבד אל-עאטי, אמר לעיתון הלונדוני, כי "ועדת החקירה נתקלה בקשיים רבים, בהם מניעת ישראל מחבריה להגיע לזירה. אנחנו העברנו לוועדה של האו"ם מסמכים המוכיחים שבוצעו פשעי מלחמה, בין היתר גם המצור הנמשך זה 12 שנה על הרצועה, שלוש מלחמות והתקיפה על אזרחים לא חמושים שיצאו לצעדות בדרכי שלום".



כמו כן, השליח האמריקאי למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, דחה ביום שישי את דוח ועדת החקירה של מועצת זכויות האדם של האו"ם לעימותים בעזה וכינה אותו "עדות להטייה נגד ישראל". גרינבלט האשים גם את חמאס בסיכון חיי פלסטינים בהסתה להפגנות אלימות ובביצוע פיגועים בגדר.



בצה"ל הגיבו לממצאי הדוח, כי "ההפגנות הן התפרעויות אלימות שמופעלות ומאורגנות על ידי ארגון הטרור חמאס בניסיון לחבל בחיי השגרה של תושבי ישראל. המפגינים שהשתתפו בהתפרעויות זרקו בקבוקי תבערה, שרפו צמיגים ויידו אבנים לעבר חיילי צה"ל. כמו כן, הפלסטינים הניחו מטעני חבלה לאורך הגדר, ולעתים השתמשו באש חיה כנגד כוחות הביטחון הישראליים".



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, דחה את הדוח על הסף, והוסיף כי "המועצה קובעת שיאים חדשים של צביעות ושקרים, מתוך שנאה אובססיבית לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. חמאס הוא שיורה טילים על אזרחי ישראל, משליך מטעני נפץ ומבצע פעילות חבלנית במהלך ההפגנות האלימות על הגדר. ישראל לא תאפשר לחמאס לפגוע בריבונות הישראלית ובאזרחיה ותשמור על הזכות להגנה עצמית. חיילי צה"ל ימשיכו להגן בנחישות על אזרחי ישראל מפני התקפות החמאס וארגוני טרור שממומנים ע"י איראן המכריזה על כוונתה להשמיד את ישראל".