הטלוויזיה האתיופית מדווחת היום (שני) כי חוקרים מצאו את הקופסה השחורה ממטוס "אתיופיאן איירליינס" שהתרסק אתמול, המכילה את ההקלטות מתא הטייס וכן את הקלטת נתוני הטיסה הדיגיטליים. באסון נהרגו 157 הנוסעים ואנשי הצוות, בהם שני אזרחים ישראלים. מטוס הנוסעים שהיה בדרכו לניירובי התרסק דקות לאחר ההמראה, והעלה שאלות לגבי בטיחות מטוס הבואינג MAX 8 737, דגם חדש שהתרסק גם באסון באינדונזיה בחודש אוקטובר.

מרשימת הנוסעים עולה כי 32 מתוכם היו מקניה, 18 נוספים מקנדה, תשעה מאתיופיה והיתר ממדינות שונות בעולם, בהן מישראל, איטליה וארה”ב. בנמלי התעופה באדיס אבבה ובניירובי נראו מחזות קורעי לב של קרובים שציפו לשווא למידע על יקיריהם. “בלוח הטיסות הנוחתות היה רשום שההמראה כבר הייתה, אבל שמענו שהמטוס התרסק”, סיפר קרוב של אחד מהנספים בנמל התעופה בניירובי.
 
בינתיים, ברשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה ביקשו להצטרף לחקירה. זאת, כיוון שעל פי הנוהל הבינלאומי, מדינה שאזרחיה נספו בתאונה אווירית רשאית להשתתף בתחקור האירוע. סיבה נוספת נובעת מכך שהמטוס החדיש שהתרסק, מדגם בואינג 737 Max 8, נחת בישראל בשבוע שעבר. 


 שרידי המטוס האתיופי שהתרסק. צילום: רויטרס
שרידי המטוס האתיופי שהתרסק. צילום: רויטרס

 
יצוין כי ב־29 באוקטובר התרסק מטוס מאותו הדגם של חברת התעופה האינדונזית “ליון אייר”, לאחר שהמריא מנמל התעופה בג’קארטה. הוא התרסק בים ג’אווה כ־12 דקות לאחר ההמראה. המאפיינים הדומים באסונות באינדונזיה ובאתיופיה הם הדקות המעטות שחלפו מרגע ההמראה עד להתרסקות, למרות מזג האוויר הנאה. לאחר ההתרסקות באינדונזיה עלה חשש כי בשל תקלה במערכת הבקרה למניעת הזדקרות של המטוס כלפי מעלה, המטוס איבד שליטה.
מומחים של חברת בואינג ורשות התעופה האמריקאית יצאו לאתיופיה במטרה לתחקר את האירוע. למרות המאפיינים הדומים, עדיין לא ברורה סיבת ההתרסקות וכל האפשרויות נבדקות. באתיופיאן איירליינס ציינו שהטייס בטיסה היה מנוסה. מבדיקת המכשירים במטוס עולה, כי לאחר ההמראה הוכרז מצב חירום והטייס ביקש לחזור לנחיתה בשדה התעופה.

שרידי המטוס האתיופי שהתרסק. צילום: רויטרס
שרידי המטוס האתיופי שהתרסק. צילום: רויטרס

 
הלילה הודיעה חברת אתיופיאן איירליינס כי היא מקרקעת את צי מטוסי הבואינג 737 Max 8 שברשותה. "למרות שאנחנו טרם יודעים את הגורם להתרסקות, החלטנו לקרקע את הצי המסוים הזה לצורך זהירות בלבד", נמסר מהחברה. אתמול כבר הורתה סין לחברות התעופה שלה לקרקע את המטוסים מדגם זה. 
עוד יצוין כי מטוס הבואינג 737 Max 8 נחשב למתקדם והמודרני ביותר של בואינג מבין המטוסים צרי הגוף. הייצור שלו החל בשנת 2013, וטיסת הבכורה שלו הייתה במאי 2017 מקואלה לומפור לסינגפור. 
בתוך כך, חברת בואינג הודיעה הלילה שתדחה את קיום טקס השקת המטוס החדש שלה, מדגם ה-777X, שאמור היה להיערך ביום רביעי הקרוב, בעקבות אסון התרסקות המטוס האתיופי.