הלם בניו זילנד: ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, התייחסה הבוקר (שישי) במסיבת עיתונאים מיוחדת שקיימה, לאירוע הירי הקטלני שהתרחש בשני מסגדים וציינה כי "49 בני אדם נהרגו במהלך האירועים, וכי יותר  מ-20 אחרים נפצעו באורח קשה". הוא הדגישה כי "מדובר באירוע טרור" וציינה: "ארבעת העצורים לא הופיעו ברשימות המבוקשים של אף אחד מגורמי הביטחון, כעת הם נמצאים בחקירה". מבתי החולים במדינה נמסר כי "48 בני אדם בדרגות פציעה שונות מקבלים טיפול רפואי". 





בידי כוחות הביטחון נמצאים כאמור ארבעה חשודים במעורבות בירי - שלושה גברים ואישה. ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, אישר כי אחד העצורים, ברנטון טארנט בן ה-28, הוא אזרח אוסטרליה. מוריסון הורה להוריד את הדגל במדינה לחצי התורן. 



 

על פי הדיווחים, אחד היורים תיעד את הירי באמצעות מצלמת גו פרו שנשא על גופו, והעביר אותו בשידור חי בפייסבוק. הסרטון הקשה מסתובב ברשתות החברתיות, אך עדיין לא ידוע האם הסרטון הקשה אכן מתאר את האירוע, או שהוא תיעוד של אירועי עבר. עוד פורסם כי אחד היורים פרסם ברשתות החברתיות מניפסט, ובו פירט כי הוא שונא "מוסלמים ובני מיעוטים". עוד נטען כי הוא מגדיר עצמו מעריץ של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

צילום מסך מתוך תיעוד אירוע הירי. צילום: רויטרס



כזכור, במהלך הלילה התרחשו שני אירועי ירי שונים במסגדים בעיר קרייסטצ'רץ. "מדובר בסדרת אירועים טראגית ורצינית ביותר", אמר מפקד המשטרה הניו זילנדית מייק בוש. מוהאן אבן איבראהים, שהיה באחד המסגדים כאשר החל הירי, אמר ל-CNN כי הוא שמע את האדם החמוש "יורה ברציפות במשך עשר או 15 דקות". לדבריו, אנשים החלו לברוח מהמסגד, ונאלצו לקפוץ מהחומה כדי להימלט. ראיתי במו עיניי שלוש אנשים מתים ברחוב, ואמרו לי שמתו במסגד חמישה. 

אמבולנסים וכוחות משטרה רבים הגיעו למקום, אליו כאמור התושבים לא הורשו להתקרב. ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, קיימה מסיבת עיתונאים מיד עם היוודע דבר האירועים, אותם תיארה כ"אחד הימים האפלים ביותר בניו זילנד". היא אמרה: "מה שקרה כאן הוא מעשה אלימות יוצא דופן וחסר תקדים", אמרה. "לתוקפים אין מקום בניו זילנד. לעת עתה המחשבות שלי, ואני בטוחה שהמחשבות של כולנו, הם עם אלו שנפגעו ועם משפחותיהם".