ברנטון טארנט, בן 28 מאוסטרליה, הוא אחד מהארבעה שנעצרו היום (שישי) בחשד לביצוע הירי במסגדים בניו זילנד. על פי הפרסומים, כמה שעות לפני האירוע הוא פרסם מניפסט באורך של 74 עמודים, ובו חשף את תוכניותיו. המסמך המצמרר חשף את תכונותיו, את הסיבה שהובילה אותו לבחור דווקא במסגדים בעיר כרייסטצ'רץ ואת מקור ההשראה שלו - אנדרס ברינג בריוויק, פעיל ימין נורווגי שהורשע בביצוע מתקפת הדמים ביולי 2011. במהלך המתקפה, מצאו את מותם 77 בני אדם, בהם בני נוער, ונפצעו עשרות בני אדם נוספים. 
טראנט הגדיר את בריוויק כ"אביר", והתייחס לתמיכת הנורווגים באבירי הטמפלרים - קבוצה נוצרית קיצונית של לוחמים מומחים מהמאה ה-12. הוא טען גם כי קיבל השראה לבצע את הפיגועים כנקמה על פיגוע בשוודיה, שנטען כי אחת הקורבנות בו היא נערה צעירה. "בשנתיים שקדמו לפיגוע המדובר דעותיי השתנו באופן דרמטי. האירוע הראשון שהחל את השינוי היה הפיגוע בשטוקהולם ב-7 באפריל 2017". הוא הוסיף: "לא יכולתי עוד להפנות את גבי לאלימות. הפעם הדבר היה שונה". 
לדבריו, הדבר שעשה את ההבדל הוא מותה של אבה אקרלונד שהלכה לפגוש את אמה לאחר הלימודים, ונרצחה על ידי תוקף איסלאמי. טראנט הגדיר עצמו כ"אדם לבן רגיל שנולד באוסטרליה למשפחה במעמד הפועלים, בעלת הכנסה נמוכה". הוא הוסיף: "אני אדם שהחליט לנקוט עמדה בשביל העתיד של האנשים".

צילום: רויטרס

הוא כתב במניפסט שהעלה כי היה לו "עניין מועט בחינוך" ולא הלך לאוניברסיטה כי לא התעניין "במה שיש לאוניברסיטאות להציע ללמוד". הוא הסביר כי החליט תחילה לבצע את הפיגוע במסגר אחד, אך עבר לאחרים כי "היו בהם יותר פולשים". הוא כתב: "אני לא בטוח אם אצליח להשיג את המטרה הזו, זו מטרת בונוס".
המחבל התייחס לתוכניותיו לביצוע הטבח והגדיר אותן כ"להראות לפולשים כי אדמתנו מעולם לא תהיה אדמתם, המולדת שלנו היא עדיין שלנו וכל עוד האנשים הלבנים עדיין חיים - הם לא יצליחו לכבוש את אדמותנו ולעולם לא יחליפו את עמנו". הוא הוסיף: "לפי ההגדרה כן מדובר בפיגוע. זו מתקפת טרור אבל אני מאמין שמדובר בפעולה מפלגתית נגד כוח כובש".
עוד ציין בטקסט כי הוא לא תכנן בהתחלה לבצע את הפיגוע בניו זילנד. "הגעתי לניו זילנד במטרה לחיות בה באופן זמני בלבד בזמן שהתאמנתי, אבל אז גיליתי שהיא יעד בעל סביבה עשירה לא פחות ממדינות המערב. שנית, תקיפה בניו זילנד תביא את האמת על המתקפה על הציוויליזציה שלנו".