נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן נחל מפלה הלילה (שני) לאחר שמפלגתו, מפלגת הצדק והרווחה, הפסידה לראשונה את השליטה בבירה אנקרה בבחירות המקומיות ומדבריו השתמע כי הפסידה את השליטה גם בעיר הגדולה במדינה, איסטנבול. ארדואן, ששלט בפוליטיקה הטורקית מאז שעלה לשלטון לפני 16 שנים ושלט במדינה ביד ברזל, ניהל קמפיין בלתי פוסק בחודשיים שלפני הבחירות, אותן הגדיר "עניין של הישרדות" עבור טורקיה.



מי שהתייחס לסיטואציה הוא פרופ' עוזי רבי, מומחה למזרח התיכון, וראש החוג למזרח תיכון באוניברסיטת תל אביב: "הערים המרכזיות בטורקיה נופלות בידיים של האופוזיציה. בעיקר איסטנבול ואנקרה. איסטנבול מאז 1994, כשארדואן היה ראש העיר שלה, הייתה בידיים של המפלגה שלו בתקופה הזו. כאן מדובר במשהו שאני לא מהסס לראות בו איזשהו מורת רוח רחבה שפשטה בערי הליבה של טורקיה. נשברו כאן מחסומי פחד".


האם בחירות מוניציפליות משמעותיות?

"כן. יש משמעות כבירה לעובדה שמדובר באנקרה ובאיסטנבול. באנקרה זה כבר סגור ובאיסטנבול עדיין סופרים קולות. אם ניקח בחשבון את הביצועים של ארדואן בדברים האלה, נגלה שעוד יכולים לזייף את הדברים. כמו שזה נראה עכשיו, ארדואן שאמר ב-2003 שיביא את טורקיה לאחת מעשר הכלכלות הבכירות בעולם הביא את טורקיה לאינפלציה, בריחת מוחות ומאזן תשלומים שהולך ומסתבך".

הדלק של השנאה לישראל, יהודים ולתמיכה באנטישמיות הוא לא מספק?
"אכן והוא עומד להשתמש בזה שוב עכשיו".

והכל זה ספין כדי לטשטש את המצב שהוא הוביל אליה את טורקיה
"נכון. הציבור בסוף אומר את דברו. הבחירות הכלליות הבאות הן ב-2023, מאה שנים למהפכה הטורקית. תהיה אז שאלה גדולה אם אנשי המפלגה החילונית ישכילו להקים מפלגה וקואליציה טובה עם הכורדים ואחרים או שזה יהיה ארדואן שיצטרך להגביר את כוחו ולדכא יותר כדי לשלוט".