מימשה את האיום: סוכנות הידיעות "רויטרס" מדווחת הערב (שני) כי ארצות הברית הפסיקה את אספקת הציוד הקשור למטוס ה-F-35 לטורקיה. זאת, בעקבות כוונתה של המדינה לרכוש את מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400. על פי הדיווח, גורמים המקורבים לאירועים טוענים כי מדובר בצעד המוחשי הראשון של ארה"ב בדרך למניעת ההעברת המטוס לטורקיה.

הגורמים המקורבים מסרו כי בימים האחרונים אמרו פקידים אמריקאים לעמיתיהם הטורקים כי לא יקבלו משלוחי ציוד נוספים של ה-F-35, הדרושים כדי להתכונן לבואו של המטוס המתקדם. זאת, על אף שלטורקיה יש חלק בייצור המטוס, והיא גם חברה בברית נאט"ו בה נמצאת גם ארה"ב עצמה. 
המקורות, שדיברו בעיום שם, מסרו כי כל המשלוחים הבאים הקשורים למטוס בוטלו גם הם. נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, סירב לסגת מרכישת מערכת ה-S-400 המתוכננת של אנקרה, שארה"ב הודיעה כי תסכן את ביטחונם של מטוסי ה-F35. טורקיה הודיעה כי משלוח ה-S-400 הראשון יגיע אליה בחודש יולי. 


קרע נוסף ביחסים. ארדואן וטראמפ. צילום: רויטרס

 
כזכור, בחודש שעבר דווח כי ארה"ב מתכננת להקפיא את ההכנות להעביר לטורקיה מטוסי F-35, זאת בעקבות החלטת אנקרה לרכוש את מערכת הנ.מ. S400 מרוסיה. כזכור, ארה"ב הבהירה לטורקיה כי היא לא מוכנה לאפשר מצב בו לאנקרה יהיו גם את מערכת ה-S400 וגם את מטוסי ה-F-35.
"ה-S400 הוא מחשב, ה-F-35 הוא מחשב. אתה לא מחבר את המחשב שלך לזה של היריב שלך, וזה למעשה מה שנעשה", אמרה קייטי ווילברגר, עוזרת שר ההגנה לנושאי ביטחון בינלאומי, לרויטרס. למרות שטרם התקבלה החלטה בנושא, גורמים בממשל אישרו שארצות הברית שוקלת לעצור את העסקה עם טורקיה. "יש החלטות שעולות באופן קבוע לגבי דברים שנשלחים לטורקיה לקראת אפשרות שהם יקבלו מטוסים", אמרה ווילברגר, והוסיפה שיש הרבה דברים שיכולים להיעצר על מנת להבהיר שאנחנו רציניים בדרישה שלנו".עם זאת, גורם נוסף בממשל אמר כי אחד הצעדים שארה"ב יכולה לנקוט מול טורקיה היא מציאת חלופה למפעל שיפוץ מנועי ה-F-35 שנמצא במדינה, ככל הנראה באחת ממדינות מערב אירופה. 
גורמים רבים בממשל האמריקאי חוששים שטורקיה מתרחקת מנאט"ו ומביטים בדאגה על היחסים המשופרים שלה עם רוסיה. הרעיון שקבלנים או גורמים בממשלה הרוסית יסתובבו בבסיסים צבאיים בהם נמצאים המטוסים היא משהו מתקבל על הדעת בארצות הברית. 

שחרורו ממעצר בטורקיה לא הוביל לשיפור ממשי ביחסים. אנדרו ברנסון. צילום: AFP

 
ארצות הברית הציעה לטורקיה מערכת הגנה מתוצרתה, כדי שתוותר על ה-S400, וכן טילי פטריוט, אולם ארדואן לא השתכנע. המשבר עלול לגרום לכך שהקונגרס האמריקאי ימנע עסקאות נשק נוספות עם אנקרה. חברי קונגרס להעלות חוקים האוסרים על ממשל טראמפ למכור את מטוסי ה-F-35 לטורקיה אם זו תרכוש את הטילים הרוסים. 

בשנים האחרונות, ובעיקר מאז עלייתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב בשנת 2016, מערכת היחסים הקרובה בין המדינות הורעה באופן משמעותי בעקבות מספר סוגיות נפיצות. בין היתר, התקוטטו שני הנשיאים על סירובה של טורקיה לשחרר את הכומר אנדרו ברונסון, כאשר מנגד ארדואן טען כי איש הדת המוסלמי פטהוללה גולן, הנמצא בארה"ב, אחראי לניסיון ההפיכה נגדו. הנשיאים ביקרו אחד את השני גם ברקע סוגיית העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, תמיכת האמריקאים בכורדים בסוריה ובאירועים נוספים. בחודשים האחרונים, היה נראה כי מערכת היחסים צפויה להשתפר בעקבות שחרורו של ברונסון והודעת טראמפ על נסיגת הכוחות האמריקאים, אולם בהמשך התברר כי המשבר רחוק מפיתרון.