מלחמת הסחר האמריקאית עוברת לאירופה: ממשל טראמפ נערך להטיל מכסים בשווי 11 מיליארד דולר על מוצרים של האיחוד האירופי, בהם יינות, גבינות ואופנועים, וזאת בתגובה לסובסידיות המוענקות ליצרנית המטוסים איירבוס ומקנות לה יתרון על פני יריבתה האמריקאית בואינג.



נציג הממשל האמריקאי לענייני סחר רוברט לייטיזר הציג רשימה של מוצרים של האיחוד האירופי בשווי של 11.2 מיליארד דולר שארה"ב מתעתדת להטיל עליהם מכסים, בהם פילה סלמון, גבינות כמו צ'דר ורוקפור, יין מרסלה, שעוני קיר, אופנועים בנפח 500־700 סמ"ק, מסוקים ומכלי דלק עבור מטוסי נוסעים. באיחוד מיהרו להבהיר כי יפעילו צעדים דומים נגד מוצרים אמריקאיים אם יוטלו המכסים.



לפי לייטיזר, זהו צעד תגובה ראשון במסגרת סכסוך שנמשך כבר יותר מעשור בין ארה"ב לבין האיחוד האירופי סביב הסובסידיות המוענקות לחברת איירבוס. האמריקאים טוענים כי מדינות האיחוד מעניקות הטבות בלתי חוקיות ליצרנית האירופית, בעוד באיחוד הטיחו האשמות דומות בממשל האמריקאי המסייע לבואינג. ארגון הסחר העולמי קבע כי לסובסידיות האירופיות יש השפעה שלילית על ארה"ב והודיע בשנה שעברה כי יבחן את הבקשה האמריקאית להטיל סנקציות בשווי מיליארדי דולרים על מוצרים אירופיים.



"הנושא נמצא בבוררות כבר 14 שנה, והגיע הזמן לפעולה", הבהיר הבכיר האמריקאי. "הממשל מוכן להגיב מיד כאשר ארגון הסחר יפרסם את ההחלטה שלו בנוגע לצעדי הנגד האמריקאיים. המטרה הסופית שלנו היא הסכם עם האיחוד, שיסיים את כל הסובסידיות שאינן תואמות את תקנות ארגון הסחר למטוסים אזרחיים גדולים. כאשר האיחוד יסיים את הסובסידיות הפוגעניות שלו, אפשר יהיה להסיר את המכסים הנוספים שהוטלו".



האיום הנוכחי מצטרף לצעדים נוספים שכבר נקט ממשל טראמפ נגד האיחוד כחלק ממלחמת הסחר העולמית שהוא מנהל, בין השאר נגד סין. בשנה שעברה הטילו האמריקאים מיסוי על יבוא של מוצרי פלדה ואלומיניום ממדינות האיחוד, ובתגובה הטילו האירופים מכסים של 2.8 מיליארד יורו על מוצרים אמריקאיים, ובהם וויסקי, אופנועים ומיץ תפוזים. טראמפ אף איים להטיל מכסים על כלי רכב מתוצרת האיחוד אם לא יגובש הסכם סחר מקיף.