בעקבות הדיווחים האחרונים על ההפיכה המתגבשת בסודן, לאחר החלטת הצבא להדיחה את הנשיא הרודן עומר אל-באשיר, ביקשנו מד"ר יונתן פרימן מהאוניברסיטה העברית בירושלים ומומחה בתחום, לעשות לנו קצת סדר.



"מה שהוביל, בין השאר, ללחץ עליו, זה עליית מחירי הלחם בדצמבר האחרון. זה גרם להרבה אנשים להוציא קיטור וזעם נגד השלטון שכבר קיים שלושה עשורים, ובכלל לגבי דברים אחרים שלא אוהבים, אם זה שחיתות או עוד עוכרים שאופייניים לשלטון מהסוג הזה. אגב, בין יתר הגורמים שהצטרפו להפגנה היו איגודים וקבוצות של אנשים שמייצגים מגזרים שונים במדינה וחלק מהקבוצות האלה בכלל לא היו חוקיות מבחינת השלטון ובכל זאת באו להפגין".



אז איך הצבא הסודני משתלב בכל הגל הזה?


"לפי איך שאני מעריך, המהלך שבו הצבא הפנה את הנשק שלו כלפי השלטון - זה לא בשם חירות, שינוי או מה שהמפגינים כביכול דורשים, אלא בגלל שהצבא חושש מאנרכיה. האינטרס של הצבא מעל לכל הוא שלא תהיה מדינה בלי סדר. הצבא הרי הוא לא גורם מוסרי, הצבא עצמו בשנים האחרונות ביצע מהלכים נגד האזרחים והואשם בעצמו בפשעי מלחמה. כך או כך הוא בטוח לא בעד חופש לדעתי, אבל הוא כן מזהה שהשלטון מפסיד בצורה פנימית וגם חיצונית".



מה הכוונה בכך שהשלטון מפסיד בצורה חיצונית?


"יש פה עניין בינלאומי משמעותי, כי מדינות המערב יוצאות רשמית נגד השלטון של באשיר. בתחילת השבוע ארה"ב ונורבגיה יצאו בהודעה שבה אמרו בצורה רשמית שהגיע הזמן לשינוי ומעבר בממשלת סודן, לשלטון שיהיה יותר לגיטימי".



צילום: רויטרס



עד כמה זה יוצא דופן?


"נאמר שזה לא מפתיע, כי סודן נחשבת מדינה מאוד בעייתית מבחינת טרור בזירה הבינלאומית. העניקו למשל אירוח לאוסמה בן לאדן. יש גם דיווחים שישראל הפציצה מפעלי אמל"ח בסודן. זאת גם מדינה שנמצאת ברשימת מדינות הטרור של ארה"ב. אפילו באשיר כשעלה לשלטון לפני 30 שנה הוא עשה זאת דרך הפיכה צבאית כשהוא נתמך על ידי גורמים איסלאמיסטיים.



אף על פי שבשנים האחרונות הוא ניסה להתחמק מהגורמים האלה, הוא עדיין מייצג שלטון שמזוהה עם איסלאם קיצוני. שינוי השלטון הזה הוא באינטרס של המערב, גם אם המעבר יהיה לשלטון שעדיין לא דמוקרטי, לפחות שיהיה פחות מאיים על המערב".



איפה ישראל נכנסת פה לתמונה?


"סודן גובלת בצ'אד, ואחרי הביקור בזמנו נשמעו סיפורים על כך שאולי נתקרב גם אל סודן, אולי יתנו לנו לעבור מעליה וכדומה. אני מניח שנמתין. אבל מבחינת האינטרס הישראלי לטווח הרחוק, אנחנו כן נהיה בעד שינוי שלטון בסודן, משתי סיבות עיקריות. קודם כל, המערב בעד ואנחנו חלק מהמערב. זה דומה למהלך בזמנו שבו יצאנו נגד השלטון בוונצואלה, שהגיע בעקבות המהלך בקהילה הבינלאומית.



צילום: רויטרס



סיבה משמעותית שנייה היא שסודן היא מדינה שמאוד לא תורמת לביטחון ישראל. היא עוזרת לארגוני טרור, בעיקר באמצעות אמל"ח שמייצרים. כמובן יש פה גם עניין פוליטי בהקשר לפליטים מסודן. כי שינוי לטובה בסודן עשוי להוביל לקולות לפיהם הנה יש שינוי ואפשר לחזור".



ומה יהיה עם באשיר?


"הוא כרגע הנשיא היחידי בעולם שזומן לבית הדין הבינלאומי בהאג בגלל פשעים שביצע בדארפור כשהיתה חלק מסודן, שמשם הגיעו הפליטים כאמור. לכן באמת מעניין לאן יילך עכשיו".