השריפה שפרצה הערב (שני) בקתדרלת נוטרדאם בפריז גרמה להלם מוחלט בקרב תושבי הבירה הצרפתית, שעבורם המבנה בן מאות השנים היווה את אחד מסמלי העיר התוססת. כאשר כובו מעט הלהבות ומסך העשן ירד, יכלו לראות אלפי התושבים שהגיעו לצפות בלהבות את גודל האסון - והגיבו בזעזוע כבד. אחת העדות במקום אמרה כי "אפר וגחלים נופלים עלינו מהקתדרלה, ועכשיו אני מרגישה את המים שמנסים לכבות אותה". 

עובר אורח, תושב פריז, אמר כי "השותף שלי לחדר אמר לי לבוא לראות את זה. אני לא בטוח מתי הכל התחיל, אני לא בטוח מה לחשוב. זה עצוב מאוד לראות את זה קורא למבנה איקוני כזה".

 
לא מצליחים לראות את הסרטון? לחצו כאן לצפייה באתר המותאם  
 
עד ראייה אחר, פטריק בוקלסקי, היה בבית קפה סמוך לקתדרלה כאשר החל להריח עשן. "הברמן אמר שהנוטרדאם עולה באש, אז עזבתי את המקום וראיתי את התמונה הנוראית הזו", הוא אמר ל-CNN. לדבריו, מאות אנשים הגיעו למקום, צפו בשקט בלהבות ובכו. "זה נורא, זה הסמל של פריז", אמר בוקלסקי. "זה פשוט עצוב, אני לא יודע מה עוד להגיד. 

לא מצליחים לראות את הסרטון? לחצו כאן לצפייה באתר המותאם  
 
"כל הגג נעלם. אני לא רואה שום תקווה לבניין", אמר יאצק פולטוראק, עד ראייה שהתבונן באש ממרפסת ביתו בקומה החמישית במרחק שתי רחובות מהקתדרלה. 

עדה אחרת, בשם אן מארי, אמרה כשדמעות בעיניה: "זה סמל מונומנטלי בפריז. כל אדם, מכל דת, יכול להזדהות עמו, ולכן זה כל כך עצוב". 

עדה נוספת, סמנתה סילבה, אמרה בבכי כי "יש לי הרבה חברים שחיים בחו"ל, ובכל פעם שהם באים לכאן אני אומרת להם לנסוע לנוטרדאם. ביקרתי אותה כל כך הרבה פעמים, אבל זה אף פעם לא יהיה אותו דבר. היא סמל של פריז".
 
ראש עיריית פריז, אן הידלגו, שוחח עם כתבים במקום ואמר כי "יש הרבה יצירות אמנות בפנים, זו טרגדיה אמיתית". 

השריפה בקתדרלת נוטרדאם. צילום: רויטרס

מנהיגי העולם מזועזים. השריפה בקתדרלת נוטרדאם. צילום: רויטרס


"לוחמי האש נאבקים להציל את המורשת שלנו"

בעוד מאמצי הכיבוי נמשכים, משטרת פריז דחקה באנשים להתרחק מהאזור. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שאף הגיע לזירה כשעה לאחר שפרצה השריפה, אמר כי "מחשבותיי עם כל הקתולים ועם כל האומה הצרפתית. כמו כל ארצנו, אני עצוב הלילה לראות את החלק הזה שלנו נשרף". 

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ: "כל כך נורא לראות את האש הענקית בקתדרלת נוטרדאם בפריז. חייבים לפעול במהירות כדי לכבות אותה!". מאוחר יותר, אמר טראמפ כי "הקתדרלה היא מעבר למדינות, מעבר לכל דבר אחר. היא חלק מהתרבות שלנו". 
הגברת הראשונה של ארה"ב, מלניה טראמפ: "הלב שלי נשבר עבור העם הצרפתי, שרואה את האש בקתדרלת נוטרדאם. אני נושאת תפילה שכולם בטוחים". 

 
לא מצליחים לראות את הסרטון? לחצו כאן לצפייה באתר המותאם 
 
סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס: "נוטרדאם היא סמל איקוני של אמונה לאנשים בכל רחבי העולם - וזה שובר לראות את ביתו של האלוהים עולה בלהבות. המחשבות והתפילות שלנו עם הכבאים במקום וכל תושבי פריז".
שר הפנים הצרפתי, כריסטופר קסטנר: "אני מביע תמיכה בלוחמי האש של פריז, הנאבקים כדי להציל את המורשת המשותפת שלנו בלב הבירה. כוח יוצא דופן נפרס באזור כדי לנטרל את האש העצומה. אני חולק את רגשותיהם של תושבי פריז". 
נשיא צרפת לשעבר, פרנסואה הולנד: "נוטרדאם היא המורשת המשותפת שלנו, זה פוצע לראות אותה נהרסת בלהבות. כבוד לכבאים המנסים לכבות את האש".