רוב ל־193 מיליון אזרחים באינדונזיה ילכו היום לקלפיות כדי לקבוע אם הנשיא המכהן ג'וקו וידודו יזכה בכהונה נוספת, או שיריבו פרבוו סוביהנטו יבצע מהפך, אחרי שכשל במשימה לפני חמש שנים.



בשבוע שעבר החלה הודו את ההצבעה בבחירות הכלליות עם כ־900 מיליון מצביעים, אולם התהליך יימשך על פני שישה שבועות, עד 19 במאי. לעומת זאת, באינדונזיה - המדינה המוסלמית הגדולה בעולם והדמוקרטיה השלישית בגודלה, אחרי הודו וארצות הברית - 192.8 מיליון בעלי זכות בחירה מקבלים שש שעות בלבד כדי לבחור את הנשיא, סגנו, חברי המועצה המייעצת העממית וחברי מועצות מחוזיות ומקומיות מבין כרבע מיליון מועמדים בסך הכל.



המורכבות של הבחירות באינדונזיה נובעת מהיותה של המדינה ארכיפלג של 17 אלף איים. 809,500 קלפיות הוצבו ברחבי המדינה, כולל באיים המרוחקים ביותר, אחרי שנשלחו במטוסים, בספינות, על גבי סוסים ובסירות קאנו. ועדת הבחירות המרכזית מעסיקה כשישה מיליון עובדים זמניים בקלפיות על מנת להבטיח שהמצביעים יוכלו לממש את זכותם ללא תקלות.



הקלפיות צפויות להיסגר בשעה אחת בצהריים ואז יחל תהליך הספירה המרתק. חברי ועדת הקלפי יעמדו מול הקהל בחוץ וירימו כל פתק הצבעה על מנת שאור השמש יוכל לחדור דרך חור המחט שמסמן את המועמד הנבחר. כעבור זמן קצר צפויים להתפרסם המדגמים הראשונים, שלרוב מצליחים לחזות את התוצאה הסופית.



הסקרים האחרונים הראו כי הנשיא המכהן וידודו מוביל בפער של קרוב ל־20% על פני יריבו סוביהנטו. בבחירות הקודמות, לפני חמש שנים, קיבל וידודו, לשעבר מושל ג'קרטה ומוכר רהיטים, 53% מהקולות, לעומת כ־47% לסוביהנטו, איש צבא בעבר שהיה חתנו של סוהרטו, הנשיא לשעבר ששלט במדינה במשך 31 שנה.



קמפיין הבחירות עסק בעיקר בסוגיית הכלכלה, שעלתה בחמשת העימותים בין שני המועמדים. "אנחנו צועדים זמן רב בכיוון שגוי, ואם זה יימשך לא יגיע שגשוג לאינדונזיה", אמר סוביהנטו. מנגד, וידודו ציין כי הממשל שלו שיפר את הצמיחה והביא שגשוג שוויוני יותר למדינה. "אנחנו נבטיח לצעירים, לנשים ולגברים, שהחיים שלנו יהיה טובים יותר בעוד חמש שנים מהיום", אמר בעצרת האחרונה שלו ביום שבת.



בין המתמודדים הרבים לפרלמנט של אינדונזיה מופיע גם שם מוכר מהעבר הלא רחוק. מיכאיל גורבצ'וב דום (32), חוקר סביבתי לשעבר שנקרא על שמו של מנהיג ברית המועצות האחרון. "ההורים שלי היו בטוחים שתהיה להם בת, וכשנולדתי נכנסו לפאניקה כי לא היה להם שם של בן", סיפר. "אבא שלי חשב שזה שם מגניב. הוא היה מנהיג רב־השפעה של ברית המועצות, ולכן החליטו לתת לי את השם שלו".