התובע המיוחד, רוברט מולר, לא הצליח לקבוע באופן חד משמעי אם הנשיא דונלד טראמפ ביצע עבירה פלילית של ניסיון לשבש הליכי חקירה, על אף שנבחנו עשרה מקרים חשודים, אולם הבהיר כי לקונגרס יכול להמשיך את החקירה - כך נכתב בדוח החקירה על המעורבות הרוסית בבחירות שפורסם אתמול. טראמפ, שלפי הדוח הצהיר כי "נדפקתי" כאשר שמע על פתיחת החקירה, נשמע אתמול מרוצה והצהיר כי "עובר עליי יום טוב". 
 
משרד המשפטים פרסם עותק מצונזר של יותר מ-400 עמודי הדוח הסופי שהגיש מולר בחודש שעבר אחרי חקירה של כשנה וחצי. התובע הכללי ושר המשפטים, וויליאם באר, הסביר כי החלקים החסויים קשורים לחקירות שעדיין מתנהלות ולראיות שהוצגו בפני חבר מושבעים וכי לחברי הקונגרס תהיה גרסה מלאה יותר מהעותק הפומבי. 
 
לכל אורך החקירה, הצהיר טראמפ שוב ושוב כי מדובר ב"ציד מכשפות", אולם הדוח מגלה עד כמה טראמפ חשש לגורלו. לפי הדוח, כאשר שר המשפטים הקודם, ג'ף סשנס, עדכן את הנשיא על המינוי של מולר במאי 2017, טראמפ "נשען על הכיסא ואמר 'אלוהים אדירים. זה איום ונורא. זה הסוף של הכהונה שלי. נדפקתי". חודש לאחר מכן, אף הורה טראמפ ליועץ המשפטי של הבית הלבן, דון מקגהן, לפטר את מולר בשל טיעון לניגוד עניינים, אולם מקגהן סירב.
החקירה בחנה כעשרה מקרים שהעלו חשד לשיבוש הליכים מצדו של טראמפ, כולל פיטוריו של מנהל הבולשת לשעבר ג'יימס קומי וההתקפות נגד עורך דינו לשעבר, מייקל כהן. מולר ציין כי "המאמצים של הנשיא להשפיע על החקירה לא הצליחו בעיקרם, אבל לרוב בגלל שהאנשים שהקיפו את הנשיא סירוב לבצע את הוראותיו". 

עותקי הדוח. צילום: רויטרס



צילום: רויטרס


על אף שהתובע הכללי באר הכריז כבר בשבוע שעבר שטראמפ לא ביצע עבירה כלשהי ולא שיבש הליכים, המסקנה של מולר אינה חד משמעית. הוא ציין כי "בהתבסס על העובדות והתקנים המשפטיים המתאימים, אנחנו לא יכולים להגיע למסקנה" שלא בוצע כל פשע וכי אם היה כך, הוא היה מדגיש זאת בבירור. הוא הוסיף כי התגלו "ראיות לגבי הפעולות של הנשיא וכוונותיו שמנעו מאתנו לקבוע באופן חד משמעי שלא בוצעה עבירה פלילית". 
 
מולר גם סיפק תחמושת עבור הדמוקרטים כאשר הדגיש כי הקונגרס יכול להמשיך ולחקור את החשדות נגד טראמפ. המסקנה שהקונגרס יכול ליישם את חוקי שיבוש ההליכים בנוגע לשימוש המושחת של הנשיא בסמכויות המשרד תואם את המערכת החוקתית שלנו של איזונים ובלמים ואת העיקרון שאין אדם מעל החוק", נאמר בדוח. בכירי הדמוקרטים מיהרו להצהיר כי יזמנו את מולר לעדות על מנת לקבל פרטים נוספים על החקירה.
 
בסוגיה של שיתוף הפעולה עם רוסיה, הציג הדוח מגוון של קשרים בין לפחות 16 מקורבים לטראמפ לבין גורמים רוסיים, וקבע כי "בקמפיין טראמפ ציפו להרוויח מבחינה אלקטורלית מהמידע שנגנב ושוחרר באמצעות הפעולות הרוסיות", כדוגמת הפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית. בדוח גם נאמר כי "הקשרים כללו הצעות רוסיות לסיוע לקמפיין, ובכמה מקרים הקמפיין היה מוכן לקבל את ההצעה, בעוד שבמקרים אחרים הם התרחקו מכך". 
 
עם זאת, מולר קבע כי "החקירה לא הצליחה לבסס שחברים בקמפיין טראמפ קשרו קשר או תיאמו עם הממשל הרוסי בפעולות להתערבות בבחירות". התובע גם נמנע מלהעמיד לדין חברים בקמפיין, ובהם בנו הבכור של הנשיא דונלד ג'וניור, כי "התביעה תתקשה להוכיח שאנשים בקמפיין או שקשורים אליו הפרו במכוון את החוק".
 
על אף הממצאים המטרידים מבחינתו, שאינם סוגרים את הפרשה לחלוטין, טראמפ שב על עמדתו שמולר הוכיח שלא היו קשירת קשר עם רוסיה או שיבוש הליכים. הוא צייץ מודעה בסגנון "משחקי הכס" עם הכיתוב "עבור השונאים והדמוקרטים מהשמאל הקיצוני, המשחק נגמר", ולאחר מכן הצהיר באירוע פומבי כי "יש לי יום טוב". "זה (החקירה) לא היה צריך לקרות אף פעם", אמר. "אסור שזה יקרה אי פעם לנשיא אחר שוב. התרמית הזו לא צריכה להתרחש שוב".  במטה טראמפ קראו "לחקור את השקרנים שעודדו את החקירה המבישה הזו נגד הנשיא טראמפ, כשהם מונעים מנקמה פוליטית ולא מתבססים על ראיות כלשהן".

הדוח גם נוגע במקרה לפיו טראמפ ועוזריו פעלו לסיכול החלטה נגד ישראל באו"ם. היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין אמר בחקירתו כי הוא פעל יחד עם טראמפ וקושנר מול מספר ממשלות זרות כדי למנוע את ההחלטה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון בדצמבר 2016, בתקופת המעבר בין הבחירות לכניסת טראמפ לבית הלבן.

בר במסיבת העיתונאים. צילום: רויטרס
 
"הדוח מצביע על שני מאמצים עיקריים של רוסיה להשפיע על הבחירות, אחד היה עם חברה רוסית המכון לחקר האינטרנט, שמטרתה הייתה ליצור פילוג וחוסר אמון בציבור האמריקאי באמצעות הפצת מידע שגוי ברשתות חברתיות, ובעקבות זאת הוגשו כתבי אישום", אמר התובע הכללי בר במסיבת עיתונאים שכינס טרם פרסום הדוח והוסיף כי "הוא לא מצא שיתוף פעולה בין הרוסים או החברה לאזרחים אמריקאים".
 
 "לא היה שיתוף פעולה בין החברה לבין אף אמריקאי. הפעילות השנייה הייתה בעזרת בכירים רוסים המקושרים עם המודיעין הרוסי לפרוץ למחשבים ולגנוב קבצים והתכתבויות, בהם גם מחשבי המפלגה הדמוקרטית ושל הילרי קלינטון, במטרה לפרסם אותם. גם במקרה זה הוגשו כתבי אישום, אך הנאשמים עדיין חופשיים. גם במקרה זה לא התגלו שום עדויות לשיתוף פעולה בין רוסיה לבין טראמפ".

התובע הכללי ציין עוד כי אחרי שבדק קשרים בין מקורבים לקרמלין לבין מקורבים לטראמפ, לא נמצאו קשרים לא חוקיים בין הצדדים. אחרי חקירה מעמיקה נמצאו נסיונות רוסיים להתערב בבחירות, אך לא נמצאו קשרים לגורמים אמריקאים.

בר הוסיף: "נבדק האם הנשיא פעל לשיבוש חקירה במקרה. כפי שציינתי בדוח מה-24 למרץ, מולר לא קבע בנושא לכאן או לכאן, והתייחס לאפשרות תיאורטית של 10 מקרים שבהם ייתכן והיה דבר כזה. לאחר בחינת הנושא, סגן התובע הכללי ואני קבענו כי אין ראיות מספיקות לקבוע כי היה שיבוש חקירה מצד הנשיא. אמנם לא הסכמנו עם כל מה שמולר כתב, לא הסתמכנו רק עליו".
 
"הנשיא טראמפ עמד במצב חסר תקדים. בעוד הוא נכנס לתפקידו, חוקרי FBI רבים בדקו את התנהלותו, ובמקביל התקשורת תקפה. הנשיא זעם בעקבות תפישתו שהחקירה פוגעת ביכולתו למשול, מונעת על ידי יריבים פוליטיים ומודלפת באופן מגמתי. למרות זאת, נשיא שיתף פעולה עם החקירה, סיפק גישה מלאה למסמכי הבית הלבן ואפשר לעוזרים להיחקר. פעולות אלה מראות שלנשיא לא הייתה כוונה לשבש חקירה".