מחקירת השריפה בקתדרלת נוטרדאם בצרפת השבוע, עולה כי קצר חשמלי במקום הוא זה שגרם לשריפה. כמו כן, מהרשויות בצרפת נמסר כי אין חשד לכוונות זדון או הצתה.



שלשום הודה שר הפנים הצרפתי כריסטוף קסטאנר ל־500 מאות הכבאים שעמלו במשך תשע שעות על כיבוי האש שפרצה בפיגומי השיפוצים שעל הגג. השוטרים שחילצו את אוצרות האומנות של הקתדרלה בת 850 השנים. "נוטרדאם שייכת לעם, לצרפת ולעולם", הכריז קסטאנר, "נוטרדאם תשוקם, ופעמוניה יצלצלו בקצב של צרפת על רגעי העוצמה והגאווה, אך גם החולשה שלה".



חלל הכנסייה הענק לא ניזוק באורח ניכר. כל יצירות האומנות בתוך אוצר הכנסייה, שברובן נמצאו במרתף, ניצלו. כמה תמונות נפגעו דווקא מזרנוקי המים של הכבאים, אך הן יעברו רסטורציה מלאה. כשנודע על השריפה, מיהר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להביע תמיהה על כך שלא נעשה שימוש במטוסי כיבוי. שירותי הכבאות ענו כי פעולה כזאת הייתה עלולה למוטט את המבנה שנפגע בדליקה ולהרוס את יצירות האומנות.



הכבאים טיפסו בצורה נועזת לקומות העליונות כדי לטפל באש מקרוב. זו הייתה פעולה מסובכת ועדינה, שהוכתרה בהצלחה. בחמש וחצי בבוקר הושלמה הפעולה וכל מוקדי התבערה חוסלו, אך סיכונים להתמוטטות של חלקים נוספים עדיין קיימים. כל משטח העץ העליון, המכונה "היער", עלה באש.



תוצאות החקירה עד כה תומכות בגרסת התאונה, וטענותיהם של כמה ממנהיגי הימין הקיצוני שמדובר בפיגוע הם ביטוי ל"תיאורית קונספירציה לא אחראית", אמר השר הצרפתי. עם זאת, החקירה לגילוי אפשרות של הצתה נמשכת, וכל הפועלים שעסקו בעבודות שיפוץ הכנסייה ממשיכים להיחקר. נוטרדאם ניצבה אתמול גאה ומפויחת למרות התמוטטות הגג שמאחורי שני המגדלים הקדמיים, המוכרים מן הספרות ומספרי ההיסטוריה ולכל תייר שביקר בבירת צרפת.


בשעות הלילה שלשום, מעבר לנהר הסיין ומהצד השני ליד בית החולים "הוטל דייה", צפו מאות פריזאים וגם תיירים נרגשים באש שלהטה בשמיים ובעשן המיתמר שגרף איתו חלקיקי פיח. רבים מהם, בתוכם גברים בכל הגילים, כמו פרנסואה, שהגיע עם בתו הקטנה שאותה הרכיב על כתפיו, לא היססו לבכות בגלוי. "אנחנו אוהבים את הנוטרדאם. היא ההיסטוריה שלנו", אמר פרנסואה.



קרוב לחצות, כששירותי הכיבוי והמשטרה הודיעו כי המבנה, כולל שני מגדלי החזית המפורסמים, ניצל, פרצו שאגות שמחה, ועשרות מנאמני הכנסייה הקתולית שהגיעו למקום והתפללו - פרצו בשירת מזמורי הודיה. נאספים אחרים שרו שירי עידוד וניצחון עליזים שנלקחו ממגרשי הכדורגל. "מנענו את הגרוע ביותר", הכריז הנשיא עמנואל מקרון שהגיע למקום בהבעת פנים אבלה, על סף דמעות.



עשירי צרפת מתחרים כעת בתרומותיהם לשיקום הכנסייה, שכבר מגיעות ל־600 מיליון יורו – 200 מיליון מחברת לוראל ומאיש העסקים ברנאר רנו, ו־100 מיליון מחברת הנפט טוטאל ומאיש העסקים פרסואה פינו. היד עוד נטויה גם אצל בעלי הון זרים, והנשיא מקרון הודיע כי פרט לתרומות יוכרז על מלווה לאומי, כשברור לכולם שעבודות השיפוץ עשויות להימשך יותר מעשור.



מקרון מקווה לנצל את פרץ הפטריוטיות אחרי האסון כדי ללכד שוב את שורות העם שפוצלו בחודשים הארוכים של ההפגנות האלימות של תנועת האפודים הצהובים. בשעה שהנוטרדאם החלה לבעור, הוא התכונן לשאת נאום משודר לאומה עם הצעות חדשות, כדי לענות על הדרישות החברתיות של המפגינים ושל האזרחים שהשתתפו בהתייעצות הלאומית שיזם. בינתיים בוטל הנאום, ומקרון יצא לאתר השריפה. כן בוטלה מסיבת עיתונאים שעמד לערוך היום. השריפה הגדולה והצלת הנוטרדאם עשויות להעניק, כך מקווה הנשיא, תנופה חדשה לממשלו המקרטע.