האלימות חוזרת לרחובות דרי: ליירה מק'קי, עיתונאית בת 29, נרצחה הלילה (שישי) בעיר דרי שבצפון אירלנד לאחר מהומות שפרצו בעיר בתגובה לפעילות משטרתית. המשטרה המקומית דיווחה כי "אדם חמוש באקדח התקרב לניידת משטרה ולמק'קי שעמדה בסמוך לה וירה מספר יריות לעברן. מק'קי נפגעה מהירי ופונתה לבית החולים, אך שם נקבע מותה", עוד הוסיפו במשטרה כי הם מאמינים שהאירוע היה אירוע טרור, ואמרו "אנו מאמינים כי האירוע בוצע על ידי פלג רפובליקני סורר, ככל הנראה ה-IRA החדש, וזה כיוון החקירה העיקרי בשלב זה".



האירוע, שמתרחש על רקע החשש מהברקזיט - שיכול להפריד מחדש בין חלקי האי האירי לראשונה מאז הסכם יום שישי הטוב שסיים את הסכסוך ארוך השנים והמדמם באירלנד ולקראת יום הציון למרד חג הפסחא ב-1916, זכה לגינויים מקיר לקיר, גם מטעם המפלגה הרפובליקנית-קתולית העיקרית, השין פיין.



יום ראשון המדמם בצפון אירלנד. צילום: Frederick Hoare/Getty Images
יום ראשון המדמם בצפון אירלנד. צילום: Frederick Hoare/Getty Images



סגנית ראש המפלגה, מישל או'ניל אמרה כי הרצח הוא "מעשה חסר היגיון שהוביל לאבדן חיים", ואמרה כי היא "מזועזעת והמומה מהפעולה שבוצעה על ידי ארגונים המכונים כסוררים. רצח הצעירה הוא טרגדיה למשפחתה, אבל גם מתקפה על הקהילה כולה, על תהליך השלום באירלנד ועל הסכם יום שישי הטוב". עוד היא הוסיפה כי על האחראים "להקשיב לרצון הציבור ולהתפרק מנשקם באופן מיידי". מנהיגת המפלגה היוניוניסטית - פרוטסטנטית בצפון אירלנד, ארלין פוסטר, גינתה גם היא את האירוע ואמרה כי "אלו שהכניסו נשק לערינו בשנות ה-70, ה-80 וה-90 שגו, וכך גם אלה שמכניסים נשק בשנת 2019. אף אחד לא רוצה לשוב לימי הסכסוך".



דרי, העיר שבה נרצחה מק'קי, נחשבת לבירת הסכסוך הצפון אירי, כאשר מספר רב של אירועים השזורים בהיסטוריה העקובה מדם של הקתולים והפרוטסטנטים באי. בין השאר, נודעה העיר כזירת יום ראשון המדמם, בו נורו למוות 13 מפגינים קתולים על ידי כוחות הצבא הבריטיים. הירי הפך לסמל ולמקור לוויכוח בין הצדדים האם ההפגנה הייתה אלימה לפניו או שהחיילים הם שפתחו באש ראשונים