יושב ראש הוועדה המשפטית של בית הנבחרים האמריקאי ג'רלד נדלר, הוציא היום (שישי) צו המורה על משרד המשפטים להגיש בפניו את הדו"ח המלא של התובע המיוחד רוברט מולר, בנוגע לחקירת ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016. הוא הסביר כי "הגרסה החלקית שפורסמה אמש עברה עריכה משמעותית והיא משאירה את רוב הקונגרס בעלטה. עם פרסום הדו"ח אמש הוא אמר שישנן "ראיות מטרידות למעורבות דונלד טראמפ בשיבוש הליכי חקירה ובמעשים פסולים נוספים".
 
בתוך כך, רוסיה דחתה את ממצאי דוח חקירת המעורבות הרוסית, והצהירה כי הוא לא הציג כל עדות למעורבות שכזו, כך דיווחו סוכנויות הידיעות הרוסיות. 
 
הדוח, שפורסם אתמול, מפרט פרטים רבים על הקשר בין הקמפיין של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לבין פעילים רוסים, שביקשו להטות את הבחירות לטובת הנשיא הרפובליקני. התובע המיוחד, רוברט מולר, לא הצליח לקבוע באופן חד משמעי אם הנשיא דונלד טראמפ ביצע עבירה פלילית של ניסיון לשבש הליכי חקירה, על אף שנבחנו עשרה מקרים חשודים, אולם הבהיר כי הקונגרס יכול להמשיך את החקירה. 
 
משרד המשפטים פרסם עותק מצונזר של יותר מ-400 עמודי הדוח הסופי שהגיש מולר בחודש שעבר אחרי חקירה של כשנה וחצי. התובע הכללי ושר המשפטים, וויליאם באר, הסביר כי החלקים החסויים קשורים לחקירות שעדיין מתנהלות ולראיות שהוצגו בפני חבר מושבעים וכי לחברי הקונגרס תהיה גרסה מלאה יותר מהעותק הפומבי. 
 
דוח מולר. צילום: רויטרס
דוח מולר. צילום: רויטרס

לכל אורך החקירה, הצהיר טראמפ שוב ושוב כי מדובר ב"ציד מכשפות", אולם הדוח מגלה עד כמה טראמפ חשש לגורלו. לפי הדוח, כאשר שר המשפטים הקודם, ג'ף סשנס, עדכן את הנשיא על המינוי של מולר במאי 2017, טראמפ "נשען על הכיסא ואמר 'אלוהים אדירים. זה איום ונורא. זה הסוף של הכהונה שלי. נדפקתי". חודש לאחר מכן, אף הורה טראמפ ליועץ המשפטי של הבית הלבן, דון מקגהן, לפטר את מולר בשל טיעון לניגוד עניינים, אולם מקגהן סירב.
 
החקירה בחנה כעשרה מקרים שהעלו חשד לשיבוש הליכים מצדו של טראמפ, כולל פיטוריו של מנהל הבולשת לשעבר ג'יימס קומי וההתקפות נגד עורך דינו לשעבר, מייקל כהן. מולר ציין כי "המאמצים של הנשיא להשפיע על החקירה לא הצליחו בעיקרם, אבל לרוב בגלל שהאנשים שהקיפו את הנשיא סירוב לבצע את הוראותיו". 
 
על אף שהתובע הכללי באר הכריז כבר בשבוע שעבר שטראמפ לא ביצע עבירה כלשהי ולא שיבש הליכים, המסקנה של מולר אינה חד משמעית. הוא ציין כי "בהתבסס על העובדות והתקנים המשפטיים המתאימים, אנחנו לא יכולים להגיע למסקנה" שלא בוצע כל פשע וכי אם היה כך - הוא היה מדגיש זאת בבירור. הוא הוסיף כי התגלו "ראיות לגבי הפעולות של הנשיא וכוונותיו שמנעו מאתנו לקבוע באופן חד משמעי שלא בוצעה עבירה פלילית". 
 
טראמפ. צילום: רויטרס
טראמפ. צילום: רויטרס

מולר גם סיפק תחמושת עבור הדמוקרטים כאשר הדגיש כי הקונגרס יכול להמשיך ולחקור את החשדות נגד טראמפ. המסקנה שהקונגרס יכול ליישם את חוקי שיבוש ההליכים בנוגע לשימוש המושחת של הנשיא בסמכויות המשרד תואם את המערכת החוקתית שלנו של איזונים ובלמים ואת העיקרון שאין אדם מעל החוק", נאמר בדוח. בכירי הדמוקרטים מיהרו להצהיר כי יזמנו את מולר לעדות על מנת לקבל פרטים נוספים על החקירה.
 
בסוגיה של שיתוף הפעולה עם רוסיה, הציג הדוח מגוון של קשרים בין לפחות 16 מקורבים לטראמפ לבין גורמים רוסיים, וקבע כי "בקמפיין טראמפ ציפו להרוויח מבחינה אלקטורלית מהמידע שנגנב ושוחרר באמצעות הפעולות הרוסיות", כדוגמת הפריצה למחשבי המפלגה הדמוקרטית. בדוח גם נאמר כי "הקשרים כללו הצעות רוסיות לסיוע לקמפיין, ובכמה מקרים הקמפיין היה מוכן לקבל את ההצעה, בעוד שבמקרים אחרים הם התרחקו מכך". 
 
עם זאת, מולר קבע כי "החקירה לא הצליחה לבסס שחברים בקמפיין טראמפ קשרו קשר או תיאמו עם הממשל הרוסי בפעולות להתערבות בבחירות". התובע גם נמנע מלהעמיד לדין חברים בקמפיין, ובהם בנו הבכור של הנשיא דונלד ג'וניור, כי "התביעה תתקשה להוכיח שאנשים בקמפיין או שקשורים אליו הפרו במכוון את החוק".