אזרחי מצרים החלו להצביע היום (שבת) במשאל עם בן שלושה ימים על שינויים בחוקה שיאפשרו לנשיא מצרים, עבד אל פתאח אל סיסי, להישאר בשלטון עד שנת 2030 וכן יחזקו את כוחו של הצבא בשלטון. תומכיו של סיסי טוענים כי השינויים נדרשים על מנת להעניק לו עוד זמן להשלים מיזמי פיתוח גדולים ורפורמות כלכליות. מבקריו של סיסי טוענים כי הם ירכזו עוד כוח בידיו וישיבו את מצרים לשלטון יחיד. 

"זו מכת מוות סופית לכל השאיפות שהיו לנו לאחר המהפכה ב-2011", אמר חבר האופוזיציה חאלד דאוד, בהתייחסות להפלת הנשיא לשעבר חוסני מובארק. השינויים צפויים לעבור במשאל העם אך אחוז ההצבעה צפוי להוות מבחן לפופולריות של סיסי, שנבחר מחדש בשנה שעברה עם 97 אחוזים מהקולות. אחוז ההצבעה עמד אז על 41 אחוזים. 

"אני מאמינה שכל הדברים שהנשיא עשה היו לטובת המדינה, ואני מאמינה שאנו רוצים שהמסע הזה יימשך", אמרה מונה קוארשי, מנהלת ארגון פיתוח מקומי, לפני שהצביעה במרכז קהיר. אישור השינויים יאריך את כהונתו הנוכחית של סיסי מארבע לשש שנים ויאפשר לו לרוץ שוב לכהונה שלישית בת שש שנים ב-2024.

 כוחות צבא מצרים. צילום: רויטרס
כוחות צבא מצרים. צילום: רויטרס


השינויים בחוקה גם יעניקו לו את הסמכות למנות שופטים עליונים ואת התובע הכללי. כמו כן, הם יסמיכו את הצבא המצרי להגן על "החוקה והדמוקרטיה והיסודות של המדינה והטבע האזרחי שלה". כזכור, סיסי עלה לשלטון לאחר שהנהיג, כשר ההגנה, הפיכה צבאית נגד שלטון האחים המוסלמים והנשיא לשעבר מוחמד מורסי ב-2013. הוא נבחר לנשיא כשנה מאוחר יותר וזכה בכהונה שנייה בשנה שעברה.