הבית הלבן הודיע היום (שני) כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט לא לאפשר מחדש פטור למדינות המעוניינות לייבא נפט מאיראן. לפי ההודעה, "ההחלטה נועדה להביא את ייצוא הנפט של איראן לאפס, ולשלול מהמשטר את מקור ההכנסה העיקרי שלו".

הבית הלבן מסר עוד בהצהרה כי סעודיה ואיחוד האמירויות "החליטו לפעול על מנת לוודא שהביקוש העולמי לנפט ייענה כאשר הנפט האיראני יוצא מהשוק". מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו ציין כי ארצות הברית נמצאת בדיונים עם מדינות אחרות על מנת לסייע להן לסיים את ייבוא הנפט מאיראן, אך כי היא לא תאפשר להן "תקופת חסד" לאחר ה-1 במאי. "אנחנו יורדים לאפס, אנחנו יורדים לאפס באופן גורף", הוסיף פומפאו. 
  
ראש הממשלה בנימין נתניהו שיבח את הצעד האמריקאי. "ההחלטה של הנשיא טראמפ והממשל האמריקאי היא בעלת חשיבות רבה להגברת הלחץ על משטר הטרור האיראני. אנו עומדים לצד נחישותה של ארה"ב נגד התוקפנות האיראנית וזוהי הדרך הנכונה לעצור אותה", אמר נתניהו.

טראמפ צייץ מאוחר יותר כי סעודיה וחברות נוספות באופא"ק ימלאו את הפער שתותיר איראן באספקת הנפט בעקבות הסנקציות. "איראן מקבלת עצה גרועה מאוד מג'ון קרי ואנשים שעזרו לו להנהיג את ארה"ב להסכם הגרעין הגרוע", כתב הנשיא, שתהה גם אם מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר מפר חוק האוסר על מו"מ בין אזרחים לא מורשים לממשלות זרות.
 

מכלית נפט איראנית. צילום: רויטרס
מכלית נפט איראנית. צילום: רויטרס

שר הנפט הסעודי חאלד פאליח אמר כי הממלכה תתייעץ עם מפיקות נפט אחרות ומדינות המייבאות נפט על מנת "לוודא יציבות ואיזון בשוק הנפט בכל זמן". מוקדם יותר, היועץ הכלכלי של הבית הלבן קווין האסט אמר לרשת CNBC כי שוק הנפט העולמי יוכל להתמודד עם ההחלטה האמריקאית. "אני חושב ששווקי הנפט העולמיים יוכלו להתמודד עם זה", אמר האסט.

משרד החוץ של איראן מסר בתגובה לעיצומים: "הסנקציות אינן חוקיות, ואנחנו לא מתייחסים אליהן ברצינות. ההשפעה השלילית לסנקציות תלך ותגבר עם ביטול הפטור האמריקאי. נמשיך במגעים עם המוסדות הנוגעים לדבר בתוך איראן ועם חברות אירופאיות וזרות רבות".

מפקד הצי של משמרות המהפכה של איראן, אדמירל עלירזא טנגסירי, איים לסגור את מיצר הורמוז לשיט בינלאומי אם טהרן לא תוכל להשתמש בו בעקבות הסנקציות האמריקאיות. "נסגור את מיצר הורמוז למדינות אחרות אם יימנע מאיתנו להשתמש בו", אמר הבכיר במשמרות המהפכה לערוץ האיראני אל-עלאם.    

כזכור, לאחר שהנשיא טראמפ החזיר את הסנקציות על איראן בחודש נובמבר שנה שעברה, אפשרה וושינגטון למספר מדינות להמשיך לקנות נפט מהרפובליקה האסלאמית. כעת, הוויתור הזה צפוי להגיע לקיצו.


 תרגיל של משמרות המהפכה של איראן. צילום: רויטרס
תרגיל של משמרות המהפכה של איראן. צילום: רויטרס

 
הוושינגטון פוסט ציטט שני גורמים במחלקת המדינה, שאמרו כי מזכיר המדינה, מייק פומפאו, צפוי להכריז היום ש"החל מה-2 במאי, מחלקת המדינה לא תוותר למדינות שרוכשות נפט מאיראן". 
הנשיא טראמפ הבהיר בשבועות האחרונים לאנשי הביטחון הלאומי שלו כי הוא רוצה שההקלות האלה יסתיימו, ויועצו לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, פעל להוציא את ההנחיה לפועל.
בחודש נובמבר החזיר הממשל את הסנקציות על יצוא נפט מאיראן, בעקבות הנסיגה האמריקאית מהסכם הגרעין עם טהרן. אלא שבאותה עת היא אישרה לשמונה המדינות העיקריות שרוכשות נפט מאיראן להמשיך לעשות זאת למשך חצי שנה. המדינות הן סין, הודו, יפן, קוריאה הדרומית, טאיוואן, טורקיה, איטליה ויוון.