"לא אמרתי, לא בישיבה סגורה ואפילו ביני לבין עצמי, שבקיץ תהיה מלחמה בין ישראל ללבנון. לא אמרתי גם שלא אהיה ביניכם. חיים ומוות בידי אלוהים".
כך הגיב אתמול מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה לדיווח בעניין בעיתון כווייתי. נסראללה גם המליץ לעיתונאי הכווייתי שפרסם את הדיווחים בסוף השבוע “להפוך לתסריטאי בקולנוע - התזמון של הידיעה רע”. שמרית מאיר, עורכת 'אל-מסדר', שוחחה היום (שלישי) עם אראל סג"ל ורועי עידן ב-103FM על הנאום שנשא ועל נסראללה שנראה להערכתה כבוי ומדוכדך.

"הנאום של נסראללה התייחס בין היתר לשני דיווחים משני עיתונאים שנחשבו עד לא מזמן למקורבים אליו על כך שהוא מתדרך בשיחות פנימיות שבקיץ תהיה מלחמה ושכל השורה הראשונה והשנייה של חיזבאללה כבר לא תהיה ובנאום הוא ראה צורך להכחיש את זה וטען שישראל לא רוצה מלחמה כי חמאס שיגר טילים בטעות ומערכות ההגנה האוויריות של ישראל לא היו ערוכות וכי הוא מתכנן יום אחד להתפלל בפלסטין. זה היה מסוג המקרים בהם מישהו אמר X בעוד שהאירוע כולו נראה Y. נסראללה עדיין לא נראה טוב יחסית לעצמו. העיניים שלו היו כבויות והכל היה מדוכדך", ציינה מאיר.




זה קשור להטלת הסנקציות? כי אין ספק שהיכולת הכלכלית של איראן פוגעת בהם באופן משמעותי.


"זה אכן פוגע בהם. הם כבר פגועים והוא מתייחס לזה. ברור שהחרב כבר מונפת על צווארם של האיראנים, ממשל טראמפ עשה את מה שלא חשבו שיעשה ולא נשאר כמעט דבר מהסכם הגרעין כשכל מדינה תצטרך לבחור אם היא עושה עסקים עם איראן ונשרפת על ידי האמריקאים. לדעתי ברור מה תהיה הבחירה. זה מאוד משמעותי לכלכלה שגם ככה נמצאת בספירלה כלפי מטה. הלחץ האיראני ברור ומקרין גם לחיזבאללה ולג'יהאד האסלאמי. צריך להבין שהאמריקאים לא משחקים ומבינים שייתכן שלטראמפ לא תהיה עוד קדנציה והם עם הרגל על הגז ולא עוצרים. האיראנים מבינים את זה ונשאלת השאלה מה הם יעשו".



איראן היא ציוויליזציה עתיקה שהצליחה להשיג את הסכם הגרעין, איך את חושבת שהם יגיבו?


"נשאלת השאלה אם הם בכלל יגיבו. במידה ויחליטו להגיב הם יפנו לעימות ישיר עם ארה"ב. הם יכולים להחליט שאף אחד עובר במצרי הורמוז אם לא יצליחו לייצא נפט משם. אז אנחנו נכנסים לסנריו קדם מלחמתי. אפשרות נוספת היא להפעיל את הכוח ליום הפקודה כמו חיזבאללה בלבנון, ג'יהאד אסלאמי בעזה ועוד. בפרק הזמן זה מחייב מאיתנו להיות קשובים כדי שלא יקרו דברים שאנחנו לא רוצים שיקרו".



המפלגה הדמוקרטית חתכה שמאלה. זו בעיה קשה?


"זו בעיה קשה שהבשילה ועלתה למעלה. אנחנו נכנסים לתקופת פריימריז בארצות הברית כשהקולות הבולטים במפלגה הדמוקרטית הם קולות פרו פלסטינים באופן מובהק. בהחלט יש לנו חלק בעניין הזה. ההזדהות המוחלטת של ממשלת ישראל עם ממשל טראמפ הוא משהו שבמציאות פוליטית כל כך מקוטבת לא משאיר מקום לברירה. כל דבר שנוגע בטראמפ מסומן ונתניהו נוגע רבות בטראמפ".



אמרת בעבר שאם לא תהיה מלחמה בעזה לפני הבחירות תצביעי למישהו מסוים. אמנם מדובר בממשל ימין אך היא מאוד מאופקת.


"בעיני העמידה מול תופי המלחמה בעזה הייתה אחד הדברים הגדולים ביותר שאפשר לזקוף לזכות נתניהו אבל הנה תגובה לכך שלא עובדים אצלנו. לישראל אין ברירה אלא לפתח קשרים גם עם הליברלים בארה"ב וגם עם הרפובליקנים. ממשלת אחדות הייתה צעד מתבקש בנושא הזה והייתה מאוד עוזרת למי שמנסה לעזור לנו בארצות הברית".



כזכור, מזכ”ל חיזבאללה הוסיף אתמול כי הוא מעריך שישראל לא תפתח במלחמה נגד לבנון. “העורף הישראלי לא מוכן”, אמר. “ראינו מה עשו שלושה טילים ששוגרו בטעות מעזה. ישראל צריכה לפלוש ללבנון כדי להשיג את המטרה שלה, אך הישראלים עצמם אומרים שחיל היבשה לא מוכן למלחמה. הסתיימה התקופה שבה ישראל מכריעה מלחמה מהאוויר”.



לדבריו, ישראל היא אויב שנוקט תחבולות, ולכן כל האפשרויות על השולחן. “אני מזהיר מקמפיין מתוזמן היטב, של פרסומים לא אמיתיים שמטרתם ברורה”, אמר, “פוליטיקאים ועיתונאים מייצרים ידיעות, כי חלק מהמאוויים שלהם זה לקדם מלחמות - דבר שמשרת את האינטרסים שלהם”.
 
בתוך כך, מחלקת המדינה גם הגבירה אתמול את הלחץ על חיזבאללה עם הצבת פרס של עשרה מיליון דולר עבור מסירת מידע לגבי שלושה פעילים בכירים במנגנון הפיננסי של ארגון הטרור - אדהם טבאג'ה, מוחמד בזי ועלי שרארה. השלושה, שמשרד האוצר האמריקאי כבר הקפיא את חשבונותיהם בשנים האחרונות, מפעילים חברות עסקיות שמגייסות כספים עבור חיזבאללה או משקיעים בפרויקטים מטעם הארגון הלבנוני. מדובר בצעד חריג של הממשל האמריקאי, שלרוב מציע פרסים כספיים עבור פעילים צבאיים.