שליחי חב"ד בניירובי בירת קניה, הרב שמואל נוטיק ורעייתו חיה, נפצעו במהלך הלילה (בין שלישי לרביעי) במהלך שוד אלים שאירע בבית חב"ד על ידי חמישה אלמונים, ככל הנראה מקומיים. הם פונו לקבלת טיפול רפואי, במהלכו עברה חיה ניתוח בראשה ומאושפזת כעת בבית החולים. המשטרה המקומית חוקרת את החשד לפיו השומר במקום, שלא היה חמוש עקב חוקי המדינה, שיתף פעולה עם השודדים. 



השוד החל באזור השעה 2 בלילה, במהלכו כנופית השודדים עברה כאמור את השומר ונכנסה למבנה. השודדים הגיעו לסלון, הבחינו ברב נוטיק על הספה, תקפו אותו וקשרו אותו. כשניסה להתקשר למשטרה, איימו עליו חברי הכנופיה כי "אם לא תשתף איתנו פעולה, אתה והמשפחה שלך תסיימו את החיים עוד הלילה". 



לאחר מכן, קשרו שני בחורי ישיבה שהיו בחדר אחר במקום, תוך כדי שהם גונבים כספים וחפצים ברחבי המבנה. כשהגיעו לחדר של חיה, הכו אותה בראשה במקל עץ בזמן שישנה, ולאחר מכן גם באמצעות קאטר. היא הצליחה להימלט בסופו של דבר לחדר השירותים, אליו הצטרפו גם ילדיה מאוחר יותר. כתוצאה מהפגיעות, כאמור, נזקקה לניתוח ותפרים רבים בראשה, ואושפזה בבית החולים המקומי.


הרב שמואל נוטיק, רעייתו חיה והילדים

"ברוך השם, אל הילדים לא התקרבו". שוד אלים בבית חב"ד בקניה


משה נוטיק, אחיו של שמואל, אמר ל"מעריב" כי "אחי נפצע קל יותר מאשתו, ספג פגיעות בעיקר בידו. הוא כרגע בקשר עם המשטרה כדי לנהל את האירוע וכל מה שמסביב, בזמן שאשתו מתאוששת מהניתוח בראשה. ברוך השם, אל הילדים לא התקרבו, ובחורי הישיבה שפעילים במקום נשרטו מעט בפניהם ללא נזקים רציניים". 
 
לדבריו, "מלבד הנזק הגופני, ישנו נזק כלכלי בשווי של עשרות אלפי דולרים, עוד לפני עלויות השיקום והאבטחה המוגברת שיצטרכו אחר כך. השודדים גנבו כל מה שאפשר. כסף, תכשיטים, דרכונים, תפילין, ציוד מטבחי, משרדי וטלפוני. האירוע נמשך בערך 20 דקות".

בית חב"ד בקניה



העיר ניירובי נחשבת לאחת המסוכנות בעולם, ומשרד החוץ האמריקני מעריך אותה ברמת סיכון 2, המצביעה על כך שמבקרים בה צריכים לנקוט משנה זהירות בשל שיעורי פשע וטרור גבוהים, ואם ניתן יש להימנע מלהגיע אליה. בכל הנוגע לפשע, נכתב בדוח המשרד כי "קיים סיכון רציני מפשעים בניירובי, שהם האיום המרכזי בה לצד בטיחות בדרכים. התקפות פליליות אלימות, ולפעמים קטלניות, כולל פלישות הביתה, פריצות ע"י חמושים וחטיפות יכולות להתרחש בכל עת ובכל מקום".
 
נוטיק ורעייתו חיה הגיעו לניירובי בשנת 2014, ומספר ימים לאחר הגעתם נשדד הרב על ידי שישה חמושים באיומי סכין באחת הסמטאות בעיר. בשוד, שאירע בתקופת ראש השנה, לקחו התוקפים את ספר התפילה של נוטיק, לצד השופר ופריטי קודש נוספים. לדברי משה נוטיק, "בגלל שבמקום יש שיעור פשע גבוה, קרו לשמואל בעבר מספר מקרים קטנים כשהוא הלך ברחוב, כפי שקורה שם להרבה אנשים. בנוסף, כל לילה נפרצים שם בתים, והפעם לצערנו הגיעו לבית חב"ד. יש נזק גדול, אבל מתאוששים וממשיכים הלאה".

לדבריו, על אף המקרה הקשה, אין בכוונת המשפחה לסיים את השליחות במדינה. "הרב שמואל מתכוון להישאר שם למרות הכל", אמר. "חסידים של הרבי מלובביץ' מלך המשיח לא נעצרים לרגע. כמובן ששמואל יישאר שם ואף יגדיל את הפעילות הרבה יותר. יש מושג, 'אחרי שריפה מתעשרים', אז זה רק סימן לכך שצריך להתקדם ולעשות עוד יותר ולקרב את העולם לגאולה". 

תגובת ניידות חב"ד:
 
 "הרב שמואל נוטיק ורעייתו חיה, שליחי חב"ד בניירובי בירת קניה הותקפו במהלך הלילה בבית חב"ד שבעיר בידי כנופייה של חמישה שודדים. במהלך השוד נפצע הרב כאשר מצבו הוגדר קל ואשתו אשר הובלה לניתוח. במהלך השוד נגנבו מחשבים, טלפונים ניידים, דרכונים, תשמישי קדושה, מזון וציוד מטבח תעשייתי. כמו כן, נגרם נזק רב למבנה. הרב דוד נחשון, יו"ר ארגון ניידות חב"ד בישראל אשר נמצא בקשר רציף מול השליחים בקניה מוסר כי משפחת נוטיק נמצאת במצב יציב ובעזרת השם יחזרו לתפקד בקרוב".
 
קמפיין לגיוס המונים להמשך פעילות הבית חב"ד: https://www.chabadkenya.org/donate