שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר היום (רביעי) כי הסנקציות האמריקאיות לא ישנו את המדיניות של טהרן. "טראמפ חושב שמדיניות 'המקסימום לחץ' יכולה להוריד אותנו על הברכיים, הוא טועה". כזכור, שלשום הודיע הבית הלבן כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט לא לאפשר מחדש פטור למדינות המעוניינות לייבא נפט מאיראן.



עוד ציין זריף כי שמירת מיצרי הורמוז פתוחים חשובה לביטחון הלאומי של מדינתו וכי איראן מאמינה כי תמצא קונים לנפט שלה במידה וארצות הברית תמנע זאת. עוד איים שר החוץ האיראני: "אם ארצות הברית תפעל בצעד משוגע ותנסה למנוע מאיתנו מלהשתמש במיצרי הורמוז, היא צריכה להתכונן לשאת בתוצאות".



מוקדם יותר הנשיא חסן רוחאני, שחרר הצהרה מפתיעה, כשאמר בנאומו כי "איראן מוכנה לשוב למשא ומתן אם ארצות הברית תסיר את הסנקציות ותביע התנצלות בפנינו". לדבריו, "עלינו קודם כל לקבל חרטה אמריקאית, ועד אז אין לנו דרך אחרת מאשר התנגדות".

"המשא ומתן יכול להפוך לאפשרי על ידי הסרת הלחצים ומתן כבוד הדדי", הוסיף המנהיג האיראני, שטען גם כי "יש הסבורים שאמריקה מוכנה לשיחות ואיראן דוחה את הצעותיה, אך זה לא המקרה". 

רוחאני. צילום: רויטרס
מסגרת דבריו הוא פנה גם אל סעודיה ואיחוד האמירויות, ואמר: "אתם מגיבים למעשינו הטובים במעשים רעים? כנראה שכחתם שאתם חייבים את קיומכם לאיראן, בעקבות החלטה החכמה למנוע את שאיפותיו של סדאם חוסיין". בתוך כך, המנהיג העליון, עלי חמינאי, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הניסיון של אמריקה להחרים את מכירות הנפט באיראן לא מתקדם לשום מקום. אנחנו יכולים לייצא את השמן שלנו, כפי שאנחנו צריכים ורוצים. הם יידעו שהעוינות הזו לא תישאר ללא תגובה. העם האיראני לא שותק למול עוינות כזו". 

דובר משרד החוץ הצרפתי אמר אתמול בתגובה על הודעת מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו על הכוונה להטיל סנקציות נוספות נגד סחר הנפט האיראני ולהפחית את יצוא הנפט שלה "לאפס" החל מנובמבר: "צרפת נחושה בדעתה להמשיך ביישום הסכם הגרעין עם איראן, שאושר פה אחד על ידי מועצת הביטחון של האו"ם. יחד עם שותפותיה האירופיות תמשיך צרפת במאמציה כדי שאיראן תיהנה מהפירות הכלכליים הנובעים מהסרת הסנקציות, כל עוד תכבד את כלל התחייבויותיה בתחום הגרעין".

הדובר הוסיף כי ההכנות להקמת "מנגנון עוקף סנקציות" עבור חברות אירופיות הסוחרות עם איראן - שאותן עושות צרפת, גרמניה ובריטניה בשיתוף עם מומחים איראנים - "מתקדמות באורח חיובי ויסתיימו בקרוב". בתדרוך לעיתונאים אירופים ומהמזרח התיכון, בהם כתב "מעריב", הגיב הנציג המיוחד לענייני איראן של משרד החוץ האמריקאי בריאן הוק ואמר כי צרפת ושרת החוץ האירופית פדריקה מוגריני אינן מייצגות את כל 28 המדינות וכי האירופים דווקא הפגינו בשנה שחלפה "גישה חיובית" במלחמה בטרור האיראני ונגד מערך הטילים האיראני, החתרנות האיראנית באזור והסיוע לארגוני טרור כמו חיזבאללה. 
 
לדבריו, הניסיון להקמת "המנגנון העוקף" תקוע משום שאיראן לא מסכימה לכללי השקיפות שאירופה דורשת בנוגע לשימוש בכספים שתרוויח. על המדינות המבקשות להמשיך לסחור עם איראן יהיה להחליט אם ברצונן לעשות עסקים איתה או עם ארה"ב, ונראה לו כי "הבחירה תהיה קלה". עוזר שר האנרגיה האמריקאי פרנסיס פנון הוסיף כי בד בבד יפוצו המדינות שיפסיקו לקנות נפט באיראן, כמו טורקיה, באמצעות העלאת התפוקה של מדינות אחרות כמו עיראק. גם סעודיה שותפה מלאה למהלך האמריקאי, אמר. 
 
הוק הוסיף כי "המשטר הבלתי חוקי של איראן בנוי ופועל כמו מאפיה ומפעיל אמצעים של איומים וסחטנות – אם לא תיכנעו, נעשה יותר פעולות נפשעות. יש לשנות את הפרדיגמה". איראן תומכת בטרור ובארגונים כמו חיזבאללה, ולדבריו, הלחץ הכלכלי נגדה הוכיח את עצמו. זו הפעם הראשונה שנסראללה נאלץ לבקש עזרה ואנשיו מקבלים מחצית משכרם כי הכסף מאיראן לא מגיע. גם בסוריה לא מקבלים אנשי המיליציות השיעיות את כספם. מאז חודש מאי שעבר הפסידה איראן 10 מיליארד דולר. "אי קניית נפט מאיראן היא תרומה לשלום האזורי", אמר הוק. בנוגע לאיומים של איראן לחסום את המעבר במצרי אורמוז אמר: "איראן כבר איימה לעשות זאת בעבר ולא קיימה. ארה"ב תפעל בכל כוחה במסגרת הכוח הבינלאומי נגד כל תוקפנות".
 
המצב הכלכלי הקשה באיראן מורגש היטב. האינפלציה עלתה למעל 25%, עם התייקרויות רבות במחירי המים והחשמל. היא מתקשה להילחם בשיטפונות הגדולים שהשקיעו בשבועות האחרונים בבוץ עיירות שלמות. כ־2 מיליון איראנים זקוקים לסיוע הומניטרי ואפילו משמרות המהפכה - שיצורפו, לפי פרסומים, על ידי ארה"ב, אך גם באופן חלקי או מלא במדינות אירופה, לרשימת ארגוני הטרור - לקחו על עצמם לסייע לנפגעי האסון. בתגובה הכריז ציר הפרלמנט האיראני כי איראן תכליל את צבא ארה"ב ברשימת ארגוני הטרור שלה, לצד דאעש.