טרגדיה בערב פסח: אירוע ירי, ככל הנראה בעל רקע אנטישמי, אירע אתמול (שבת) בחגיגות סיום חג הפסח בבית הכנסת של חב"ד בעיירה פאווי שבפרברי סן דייגו שבקליפורניה, ארצות הברית. באירוע נרצחה לורי גילברט קיי בת ה-60. עוד שלושה בני אדם נפצעו באירוע, ביניהם רב בכיר בקהילת חב"ד שבעיר, ישראל גולדשטיין שנורה בידיו, ועל פי דיווחים מבית החולים אליו פונו הפצועים, ביניהם ילדה כבת 8 שנפצעה מרסיס ומצבה קל. 

החשוד בביצוע הירי הוא ג'ון ארנסט בן ה-19 שהסגיר את עצמו לכוחות הביטחון מיד לאחר האירוע, כך נמסר מהמשטרה המקומית בפאווי. על פי החשד, היורה השאיר אחריו מכתב המתאר את הסיבות והמניעים שבגינם יצא לביצוע מסע הרצח. בנוסף, ה-FBI חוקר אפשרות בה לצעיר החשוד במעשה היה קשר לפשע שנאה נוסף במהלכו הוצת מסגד שנמצא באזור בית הכנסת של חב"ד בו בוצע הירי. החשוד נלקח לחקירה, שלפי שריף המחוז, "תימשך שעות רבות".
 
שמעון אביטבול, בכיר במד"א צפון סיפר ל"מעריב": "הייתי בבית הכנסת בתפילה עם משפחה וחברים כשלפתע החלו להישמע יריות. תפסנו את הנכדים וברחנו מדלת צדדית לבית שנמצא מאחורי בית הכנסת, ואחרי זמן קצר חזרתי לבית הכנסת ושם ראינו את הפגיעות. אחת הנשים הייתה שרועה על הרצפה במצב קשה מאוד, ובעלה שהוא רופא, יחד איתי, פרמדיק, התחלנו בביצוע פעולות החייאה עד שהגיעו צוותי חירום מקומיים שלקחו את המושכות. לצערנו בבית החולים קבעו את מותה". 
שוטר מקומי בזירת האירוע. צילום: רויטרס


עוד סיפר אביטבול: "ממה שאני ראיתי פרט לאישה גם הרב נפצע, גם אחד מחברינו שסייע בניסיון להבריח את הנכדים נורה ברגלו ועוד ילדה נפצעה כשלא ברור אם נפצעה מכדור או מנסיבות אחרות באירוע". הישראלי הגיע לכבוד מאורע חגיגי, ונקלע לטרגדיה נוראית, סיפר למעריב: "הגעתי לבית הכנסת לכבוד הולדת נכדי, ואני מתארח כאן בקרב משפחה וחברים. לצערי הרב נקלעתי לאירוע הקשה הזה".


"יש פצועים, זה מצב מתפתח", אמר עוד שריף העיירה. ראש העיר פאווי, סטיב וואוס, אמר בראיון לערוץ CNN כי "הזירה בטוחה, והיורה נמצא במעצר. הקהילה שוב תחזור לעצמה. אנו נתפלל להחלמת הפצועים ועל החיים שאבדו". ראש העיר הגדיר בראיון את האירוע כאנטישמי, וטען כי המניע של היורה היה שנאה ליהודים. 


בית הכנסת בפאווי, ימים ספורים לפני האירוע


חברת הקהילה היהודית בפאווי, מינו אנברי, אמרה לרשת NBC: "היו הרבה מתפללים בבית הכנסת, כולם בכו וצעקו". לדבריה, בעלה היה בפנים בזמן הירי, וסיפר כי מישהו נכנס, התחיל לקלל ולירות. לפי העדויות, היורה ירה לפחות שש-שבע יריות. 

האירוע התרחש בעת שבבית הכנסת חגגו הערב, במקביל לחגיגות בארץ, את סיום חג הפסח. כוחות המשטרה אמריקאים הוזעקו למקום בעקבות דיווחים על אדם עם אקדח שנכנס לבית הכנסת, והחל לירות. ביום חמישי פרסם בית הכנסת פוסט עם הודעה על קיום החגיגה של סיום חג הפסח במקום. 






לא מצליחים לראות את הסרטון? חווים תקלה? לחצו כאן למעבר לכתבה באתר המותאם



בתגובה לאירוע היר צייץ נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ: "מחשבותיי ותפילותיי לכל מי שהושפע מהירי בבית הכנסת בפאווי, קליפורניה. אלוהים ישמור עליכם. חשוד נעצר, כוחות הביטחון עשו עבודה יוצאת מן הכלל. תודה".
מנכ״ל הקונגרס היהודי העולמי, רוברט זינגר אמר בתגובה לאירוע הירי: "הקונגרס היהודי העולמי מזועזע ממתקפת הירי הנוראית בבית הכנסת בסן דייגו אשר על פי הדיווחים הביאה לרצח ולפצועים. אנו שולחים את תנחומינו למשפחות הנפגעים ומתפללים לשלום הפצועים. צאת חג הפסח, המסמל את חירותו של העם היהודי, נמצא כעת בצלו של מעשה מחריד המבטא את ההפך הגמור מחופש וחירות. ברגעים קשים אלו, אנו מחזקים את ידם של חברי הקהילה היהודית המקומית ומביעים את תמיכתנו האיתנה. אנו בוטחים ברשויות החוק המקומיות שיפעלו על מנת להביא את הפושעים לדין."
 
אירוע הירי הערב מתרחש שישה חודשים בלבד מאז אירוע הירי בבית הכנסת בפיטסבורג, בו נהרגו 11 בני אדם ונפצעו שישה נוספים, כולל ארבעה שוטרים. היורה נכנס לבית הכנסת בפיטסבורג ולפני שירה צעק "כל היהודים צריכים למות".