אירוע הירי במוצאי חג הפסח: אירוע הירי הרצחני בבית הכנסת שבעיירה שבפרברי סן דייגו, פאווי במדינת קליפורניה בארצות הברית, הגיע בהפתעה מוחלטת למשתתפי תפילת צאת חג הפסח שחגגו בקהילת חב"ד הלילה (שבת). אחד מגיבורי האירוע האנטישמי, הוא אלמוג פרץ בן ה-34, שהציל את אחת הילדות הפעוטות שנכחו בבית הכנסת באירוע פסח שהתקיים במקום. באירוע נרצחה לורי גילברט קיי בת ה-60

כאשר נשמעו היריות, הילדה יולי בת החמש ברחה מבני משפחתה. פרץ, במקור משדרות, חבר המשפחה, זינק לקראתה וספג כדור שככל הנראה היה פוגע בצעירה חסרת האונים. נוכחים במקום מספרים שאלמלא פעולה זו, הילדה הייתה עלולה לשלם בחייה. יולי היא נכדתו של שמעון אביטבול, שהבריח יחד עם חתנו את שני נכדיו מבית הכנסת ובכך ניצלו חייהם.

פרץ, שנפצע ברגלו באירוע הירי, סיפר בראיון לגל"צ: "בן אדם נכנס לבית כנסת והחל לירות לכל עבר. לקחתי את האחייניות שלי ורצתי. כדורים עברו לידי. הוא כיוון וירה עלי כמו צלף ומה שעבר לי בראש זה רק לקחת את הילדים ולעוף משם. החזקתי את האחיינית שלי על הידיים. הילדים פשוט קפאו במקום. פתחתי עוד שער כדי שכל הילדים ירוצו". עוד הוסיף: "לא יודע מה מניע בן אדם ככה לירות על ילדים ולהרוג אישה מבוגרת". 

לורי גילברט, ההרוגה בפיגוע


בית הכנסת של חב"ד בפאווי, סן דייגו


שמעון אביטבול הוא פרמדיק בכיר במד"א, שנכח במקרה בזירת האירוע. הוא סיפר ל"מעריב" על הלך הרוח ברגעי האימה של האירוע הטראומתי: "הייתי בבית הכנסת בתפילה עם משפחה וחברים כשלפתע החלו להישמע יריות. תפסנו את הנכדים וברחנו מדלת צדדית לבית שנמצא מאחורי בית הכנסת, ואחרי זמן קצר חזרתי לבית הכנסת ושם ראינו את הפגיעות. אחת הנשים הייתה שרועה על הרצפה במצב קשה מאוד, ובעלה שהוא רופא, יחד איתי, פרמדיק, התחלנו בביצוע פעולות החייאה עד שהגיעו צוותי חירום מקומיים שלקחו את המושכות. לצערנו בבית החולים קבעו את מותה".

עוד סיפר אביטבול: "ממה שאני ראיתי פרט לאישה גם הרב נפצע, גם אחד מחברינו שסייע בניסיון להבריח את הנכדים נורה ברגלו ועוד ילדה נפצעה כשלא ברור אם נפצעה מכדור או מנסיבות אחרות באירוע". הישראלי הגיע לכבוד מאורע חגיגי, ונקלע לטרגדיה נוראית, סיפר למעריב: "הגעתי לבית הכנסת לכבוד הולדת נכדי, ואני מתארח כאן בקרב משפחה וחברים. לצערי הרב נקלעתי לאירוע הקשה הזה".

כזכור, על פי דיווחים, מוקדם יותר הלילה נקבע מותה של אחת מקורבנות האירוע האלים. עוד ארבעה בני אדם נפצעו באירוע, ביניהם רב בכיר בקהילת חב"ד שבעיר, ישראל גולדשטיין שנורה בידיו, ועל פי דיווחים מבית החולים אליו מפונים הפצועים, ביניהם ילדה כבת 8 שנפצעה מרסיס ומצבה קל.