תוצאות הבחירות בספרד: מספירת 80% מהקלפיות עולה כי מפלגתו הסוציאליסטית של ראש הממשלה המכהן, פדרו סנצ'ס, זכתה ברוב קולות - 123 מושבים מתוך 350 הקיימים בסך הכל בפרלמנט. סנצ'ס אמנם ניצח בבחירות, אך הוא ייאלץ לחבור למפלגות אחרות כדי להקים קואליציה.



הפתעת מערכת הבחירות בספרד היא כניסתה של מפלגת הימין VOX, הידועה בדעותיה הקיצוניות, הגובלות בניאו-פאשיזם. למעשה, זו הפעם הראשונה מזה כ-44 שנה שמפלגה המשתייכת לימין הקיצוני במדינה מקבלת מקום בפרלמנט.



המפלגה, שהוקמה בסוף 2013 ומחזיקה בעמדות לאומניות תוך התנגדות להגירה ולשוויון בין המינים ויש בה חברים מכחישי שואה, תזכה להיכנס לפרלמנט התחתון במדינה, כשלפי המדגמים תזכה לנוכחות של 36 עד 38 צירים, זאת לאחר שבדצמבר האחרון היא הצליחה להכניס נציגים ראשונים לפרלמנט המחוזי של אנדלוסיה.

פבלו קסאדו, מנהיג מפלגת העם בספרד, אמר לאחר ספירת 99% מהקולות בבחירות, כי מפלגתו תהיה הכוח האופוזיציוני הגדול ביותר ותנהיג את האופוזיציה עם 66 מושבים.

התוצאות המסתמנות של הבחירות מצביעות על אפשרות של חוסר יציבות פוליטי בשבועות הקרובים, כאשר לא ברור אם סנצ'ז יצליח להקים ממשלה, ככל הנראה בתמיכה של פודמוס, כאשר הוא יזדקק גם למפלגות הקטאלניות שתמיכתן אינה מובטחת.

המפלגה הסוציאליסטית של ראש הממשלה, פדרו סנצ'ז, מקבלת 116 עד 121 מושבים, אולם היא לא הצליחה לזכות ברוב הדרוש של 176 מתוך 350 חברי הפרלמנט. מפלגת העם השמרנית הגיעה שנייה עם 69 עד 73 מושבים, מפלגת השמאל פודמוס סיימה עם 42 עד 45 מושבים ומפלגת האזרחים (סיודדנוס) מהמרכז-ימין קיבלה 48 עד 49 מושבים. 

על אף ההובלה של המפלגה השמאלנית, לא ברור עדיין, על פי המדגמים והסקרים האחרונים שפורסמו בספרד, האם קיימת הובלה לגוש השמאל בדרך להקמת קואליציה שבראשה תעמוד המפלגה הסוציאליסטית שמכהנת כרגע כמפלגת השלטון. לאורך כל מערכת הבחירות החולפת, כך דווח בסוכנות הידיעות הבינלאומית רויטרס, הסקרים שפורסמו לא הצליחו להרכיב תמונה ברורה לגבי התפלגות הקולות, וההבדלים בין הסוקרים והסקרים השונים היו גדולים.



כזכור, מנהל אגף קשרי החוץ בליכוד, אלי חזן, מחק ציוץ תמיכה בסנטיאגו אבסקאל, מנהיג מפלגת VOX, לאחר שהציוץ עורר ביקורת בספרד, ואף התנצל על הודעת התמיכה. חזן צייץ בטוויטר ברכה לאבסקאל ואיחל לו "הצלחה גדולה" בבחירות. העיתונאי הנריקה צימרמן, המדווח כעת ממדריד על הבחירות בספרד צייץ בטוויטר: "מחר יש בחירות בספרד ואני כאן בעבודה. הליכוד הוציא הודעת תמיכה במפלגת הימין הקיצוני Vox החדשה, בעלת גוונים נאו-פאשיסטיים. הקהילה היהודית בהלם! למה אני לא מופתע?"