הקהילה היהודית השלווה בעיירה פאווי בפאתי סן דייגו בקליפורניה שרויה בהלם ומתקשה להתאושש לאחר הפיגוע הנורא שלשום במהלך התפילה בבית הכנסת של חב”ד, שבו נרצחה לורי גילברט קיי בת ה־60.
 
הרב ישראל גולדשטיין, שנפצע באירוע הירי, שוחח הלילה (שני) עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בראיון הבוקר לגל"צ סיפר גולדשטיין על האירוע. "יצאתי לרגע מהאולם כדי לרחוץ ידיים וראיתי את המחבל מתחיל לירות. צעקתי לעבר הילדים - 'צאו החוצה', ואז הוא התחיל לירות גם לכיווני", אמר גולדשטיין, "היה פה נס גדול - כנראה שהיה ליורה מעצור בנשק".

על השיחה עם טראמפ אמר גולדשטיין: "הוא אמר לי כך - 'אני אוהב את ישראל, אני תומך ישראל, האהבה שלי היא ליהודים'. מעולם לא שמעתי מילים כאלה".

טקס זיכרון בבית הכנסת בפאווי. צילום: AFP
"כל יהודי צריך לדעת שצריך לעמוד איתן מול המחבלים. עם ישראל חי - אפילו באמריקה", הוסיף גולדשטיין, "בזמנים כאלו צריך להיות כמו חייל. כבר היום חזרנו לבית הכנסת. בשבת הזאת, גם יהודים שלא הולכים לבית הכנסת צריכים ללכת, כדי להראות להם. מבקשים שביום שישי כולם יבואו".
 
הרב גולדשטיין ניהל את האירוע, למרות שנפצע מכדור בידו. “ראיתי את הרב, האצבעות שלו היו קרועות”, סיפר אלמוג פרץ, שנפצע באירוע. “הוא עטף את הפצע בטלית, שהייתה מלאה בדם. הוא אמר לי לתפוס כמה ילדים ולרוץ. רצנו עם הילדים לבית בתו של הרב, סמוך לבית הכנסת”. 


ג’ון ארנסט, הטרוריסט שביצע את הפיגוע האנטישמי, טען במניפסט גזעני שפרסם לפני ההתקפה כי קיבל השראה מהפיגוע הכפול נגד המסגדים בניו זילנד בחודש שעבר. הוא גם האשים את היהודים כי הם מאיימים על עתידו של הגזע האירופי. ארנסט (19) פתח באש מרובה סער AR-15 בבית הכנסת בעיר פאווי שבפרברי סן דייגו ביום שבת בצהריים, בעת שבמקום התקיימה תפילה לסיום חג הפסח. לורי גילברט קיי (60) נרצחה ועוד שלושה נפצעו, בהם רב בית הכנסת ישראל גולדשטיין. המתפללים הצליחו להדוף את ארנסט שנמלט מהבניין, וסוכן של משמר הגבול שעבד בתור מאבטח של בית הכנסת הצליח לפגוע במכונית שלו וארנסט נעצר.
 
החשוד הועבר לחקירה, והוא צפוי להיות מורשע בעבירות של רצח, ניסיון רצח וסעיפים פדרליים של פשע שנאה. כוחות משטרה וסוכנים פדרליים גם פשטו על הבית שבו התגורר עם משפחתו בשכונת רנצ’ו פנסקיטוס שבסן דייגו וביצעו חיפוש נרחב. לפי הפרסומים בארה”ב, ארנסט סיים את לימודיו בבית הספר התיכון “הר כרמל” בסן דייגו, והיה סטודנט לסיעוד באוניברסיטה של מדינת קליפורניה בסן מרקוס. אביו הוא מורה למדעים ומציל ויש לו שתי אחיות ואח. הוא גם סיפר כי הוא מנגן בפסנתר מאז גיל 4 וכי מדובר בתחביב האהוב עליו.
 
זמן קצר לפני שהחל הירי התפרסם ברשתות חברתיות המזוהות עם הימין הקיצוני “מכתב פתוח”, שעליו היה חתום ארנסט. במכתב הוא הציג את עצמו והסביר את מניעיו, שמבוססים על הפרוטוקולים של זקני ציון ועל האידיאולוגיה של העליונות הלבנה. לטענתו, כל היהודים “אחראים לרצח העם המתוכנן בפרוטרוט של הגזע האירופי", והם “משקרים ומרמים את הציבור באמצעות התפקיד שלהם בתקשורת”.

“לא רציתי להרוג יהודים, אבל הם לא נתנו לי אפשרות אחרת”, כתב ארנסט, שגם כינה את הנשיא דונלד טראמפ “ציוני ואוהב יהודים”. הוא אף פנה לבני משפחתו ואמר: “איזה ערך יש לחיים שלי בהשוואה לכל הגזע האירופי? האם שווה לי לחיות חיים נוחים כאשר היהדות העולמית גוזרת את גורל הגזע שלי? לא”.
 
לפי ארנסט, הוא תכנן את ההתקפה במשך ארבעה שבועות, אחרי שקיבל השראה מברנטון טראנט, המחבל הגזען שרצח 50 מתפללים מוסלמים בשני מסגדים בעיר כרייסטצ’רץ’ בניו זילנד בחודש שעבר. הוא אף הודה כי היה אחראי לניסיון ההצתה של מסגד בסן דייגו בחודש שעבר, וכי ריסס במקום כתובת “למען ברנטון טראנט”. כעת הוא צפוי להיות מואשם גם בעבירות הקשורות להצתה. במכתב הוא ציין עוד כי מלבד טראנט, הוא קיבל השראה מישו, מהיטלר, מבטהובן ומרוברט באוורס, שרצח 11 מתפללים יהודים בבית הכנסת “עץ חיים” בפיטסבורג, בדיוק חצי שנה לפני הפיגוע בסן דייגו.