איראן ורוסיה יערכו תרגיל ימי משותף במפרץ הפרסי, כך דיווחה היום (שני) סוכנות הידיעות האיראנית מהר (MEHR). "בהמשך למגעים עם חיל הים הרוסי, כוח ימי איראני ייקח חלק בתמרון באזור הדרומי של איראן", כך הודיע מפקד חיל הים האיראני, חוסיין חנזאדי. בתחילת ינואר אמר חנזאדי כי שתי המדינות מתכננות לבצע תמרון שיכלול קידוח ימי משותף באזור הים הכספי, וכי התרגיל יתמקד בסוגיות טקטיות. 

מוקדם יותר השבוע שר ההגנה האיראני, אמיר חתאמי, נפגש עם עמיתו הרוסי, הגנרל סרגיי שויגו, בשולי ועידת מוסקבה לביטחון בינלאומי. סוכנות הידיעות האיראנית דיווחה כי במהלך הפגישה הביעו השניים נכונות לחיזוק שיתוף הפעולה הצבאי והביטחוני. 
"יחסי הגומלין הביטחוניים בין הרפובליקה האסלאמית של איראן לבין רוסיה צומחים בחסות מנהיגי שתי המדינות", אמר חתאמי, שציין כי מוסקבה וטהרן "נהנות מפוטנציאל גבוה להגברת היחסים ביניהן". שויגו, מצדו, אמר אז כי "שיתוף פעולה בין שתי המדינות מילא תפקיד חשוב בשיחות השלום באסטנה ובמאבק בטרור והחזרת השלום והביטחון בסוריה". 

רוחאני ופוטין. מחזקים את שיתוף הפעולה. צילום: רויטרס
רוחאני ופוטין. מחזקים את שיתוף הפעולה. צילום: רויטרס


הכוחות האיראנים וכוחות הצי הרוסיים קיימו בעבר מספר תרגילים ימיים בים הכספי בשנת 2015 ובשנת 2017. לאיראן ולרוסיה יש קשרים הדוקים, כולל בסוריה, שם הן ניצבות לצד הנשיא בשאר אל-אסד במלחמת האזרחים במדינה.

 
כזכור, רוסיה אמרה בשנה שעברה כי היא מחויבת היטב להעמקת הקשרים עם איראן, למרות החלטת ארה"ב לפרוש מהסכם הגרעין הבינלאומית ולהחזיר את הסנקציות על טהרן.
בשבוע שעבר הודיע נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על כוונתו להחמיר את הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית, ולמנוע ממנה לייצא נפט למדינות שונות בעולם. המהלך האמריקאי האחרון הוא רק מהלך אחד בשורה של צעדים שביצע ממשל טראמפ במטרה להחליש את המשטר האיראני. בתגובה איימו במשמרות המהפכה לחסום לשיט את מצרי הורמוז. 

מספר ימים לאחר מכן, צילם מל"ט איראני נושאת מטוסים אמריקאית במפרץ הפרסי. על פי הדיווח, המל"ט טס בסמוך לנושאת המטוסים ולספינות נוספות בצי האמריקאי וצילם אותן. בנוסף לכך, פרסמה סוכנות הידיעות האיראנית סרטון שנלקח לטענתם מגיחת הצילום, בו נראות ספינות הצי, בהן נושאת המטוסים, כשעליה מטוסי תקיפה מדגם F-18 ומטוסי ריגול.

טראמפ. צילום: רויטרס
טראמפ. צילום: רויטרס