הלווייתה של לורי קיי גילברט בת ה-60 שנרצחה בפיגוע הירי בבית הכנסת בפאווי ביום שבת התקיימה אתמול בבית ההלוויות סן דייגו בנוכחות בני משפחה, חברים רבים ומתפללים ששהו בבית הכנסת בזמן שג'ון ארנסט בן ה-19 ביצע את פשע השנאה. משלחת של הקונגרס היהודי העולמי הגיעה אתמול לסן דייגו על מנת לחלוק כבוד אחרון לגילברט ז"ל וכדי לחזק את ידה של הקהילה היהודית המקומית ברגעים הקשים הללו.



רבי ישראל גולדשטיין, אחד משלושת הפצועים בפיגוע שאיבד חלק מאצבעותיו, הספיד את גילברט ושיבח אותה. הוא הציג לעיני קהל האבלים ורד יחיד צהוב אותו אחז בידו החבושה ואשר נלקח מן הזר ששלחה לו המנוחה בסוף השבוע שלפני מותה.



"יש גינה גדולה בחוץ. אלוהים לקח את 'הורד של הגינה' והביא אותה לגן עדן", אמר הרב. "ראיתי את הצד האפל והחשוך שבאדם. ראיתי אותו פנים מול פנים. מקווה לא לראות זאת שוב לעולם".



בני משפחתה של המנוחה דיברו עליה בדמעות וסיפרו כי היא הייתה "עמוד התווך של בית הכנסת". הנוכחים בהלוויה אף שיבחו את אוסקר סטיוארט, לוחם בחיל הים האמריקאי לשעבר ששירת בעיראק ונאבק בגבורה עם הרוצח בלובי של בית הכנסת ביום שבת, מתוך כוונה לנסות לעצור בעדו ולנטרל אותו.



תושבים רבים בקליפורניה הביעו את תמיכתם בקהילה היהודית כשלצידם עומדות כלל הקהילות היהודיות מרחבי העולם ובראשן הקונגרס היהודי העולמי בתמיכה איתנה כנגד האנטישמיות ותופעות השנאה.



מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, רוברט זינגר: "הקונגרס היהודי העולמי מזועזע ממתקפת הירי הנוראית בה נרצחה לורי גילברט קיי ושלושה נוספים נפצעו. מדובר במתקפת שנאה מחרידה המדגישה את מצב האנטישמיות החמור הנמצא כעת בעלייה ברחבי העולם. אנו נמצאים שישה חודשים בלבד לאחר האירוע המזוויע בפיטסבורג בו נרצחו 11 אנשים ודורשים מהקהילה הבינלאומית להתעורר ולפעול באופן מידי על מנת לחזק את ביטחון הקהילות היהודיות ולמגר את תופעות האנטישמיות. משלחת הקונגרס היהודי העולמי הגיעה להלוויית הנרצחת על מנת לחלוק כבוד אחרון ולהביע יחד עם כלל הקהילות היהודיות מרחבי העולם תמיכה איתנה כנגד האנטישמיות ותופעות השנאה. אנו מביעים את תנחומינו למשפחת הנרצחת ומתפללים לשלום הפצועים". 



בתוך כך הגישה התביעה בארצות הברית כתב אישום נגד ג'ון ארנסט, הרוצח שפתח באש על מתפללי בית הכנסת בפאווי ביום שבת האחרון. ארנסט מואשם ברצח בנסיבות מחמירות של לורי קיי גילברט ובשלושה ניסיונות רצח נוספים, כאשר כל הפשעים נחשבים כפשעי שנאה. בנוסף לכך, מואשם ארנסט גם בעבירות של טרור ושימוש בחומרי נפץ.