השלווה בקפריסין הופרה בימים האחרונים בעקבות פרשה של רוצח סדרתי. המשטרה מנהלת חיפושים נרחבים אחרי גופות, לאחר שקצין במשמר הלאומי הודה כי הוא אחראי לרצח של שבע נשים זרות.



לפני כשבועיים גילה במקרה תייר גרמני גופה בתוך מכרה נטוש ממערב לבירה ניקוסיה. הבדיקות העלו כי מדובר במארי רוז טיברוסיו (38), אזרחית הפיליפינים שנעלמה במאי אשתקד עם בתה בת ה־6, שלפי החשד גם נרצחה. בחיפושים בתוך המכרה התגלתה גופה שנייה, אשר זוהתה כאריאן פלאנס לוזאנו (28), אף היא מהפיליפינים, שנעדרה מאז השנה שעברה.



במהלך החקירה נבדקו המסרים של טיברוסיו באינטרנט שהובילו לאתר היכרויות. החוקרים הגיעו משם לחשוד המרכזי, ניקוס מטקסס (35), קצין יווני־קפריסאי במשמר הלאומי של קפריסין. בחקירתו הוא הודה בשבעה מעשי רצח, ובהם גם של מריקאר וולטס ארקווילולה (31) מהפיליפינים שנעדרת מאז דצמבר 2017, ושל ליביה פלורנטינה בוניאה (36) ובתה אלנה נטליה (8) מרומניה, שנעלמו בספטמבר 2016. לטענתו, הוא רצח את הילדות "כי לא רציתי לקחת את הסיכון שהן יזהו אותי".



מטקסס הפנה את החוקרים לבאר במטווח צבאי, שם התגלתה גופה אחת שעדיין לא זוהתה. במסמכי בית המשפט נאמר כי נבדק אם מדובר באסמיטה קאדקה ביסטה מנפאל, שנראתה לאחרונה נכנסת למכונית בתחילת השנה שעברה.



החוקרים גם סורקים באמצעות ציוד רובוטי את אגם קוקיני לימני הרעיל, אחרי שמטקסס סיפר כי חנק שלוש נשים והטביע אותן בתוך מזוודות. ביום ראשון התגלתה בקרקעית האגם מזוודה שבתוכה היו שרידי גופה עם לבנת בטון, וכעת נבדקת זהותה. הכוחות פועלים למשות מהמים מזוודה נוספת שגם זוהתה בקרקעית, ולפי החשד יש בתוכה גופה נוספת.



ניקוס מטקסס. צילום מסך
ניקוס מטקסס. צילום מסך



הפרשה מעוררת תדהמה באי הקטן. "אירועים כאלה מנוגדים למסורות ולערכים של התרבות שלנו", אמר הנשיא ניקוס אנסטסיאדיס. "נראה שמעשי הרצח כוונו באופן סלקטיבי כלפי נשים זרות שהגיעו למדינה שלנו כדי לעבוד".



בשבוע שעבר גם נערכו עצרות לזכר הקורבנות, שבהן עלו טענות קשות על התנהלות המשטרה שלא מיהרה לחקור את ההיעלמויות. "אם היו מאמינים לי כאשר הלכתי למשטרה, הכל היה מתנהל אחרת", אמר לואיס קוטרוקידס, שסיפר כי במשטרה דחו את בקשותיו לחקור את היעדרותן של טיברוסיו ובתה, בטענה כי ככל הנראה השתיים עברו לחלק הטורקי של האי.



מנהיג האופוזיציה, אנדרוס קיפריאנו, קרא להתפטרותם של שר המשפטים ומפקד המשטרה. "הייתה אדישות חסרת תקדים משום שהנשים האלה לא היו קפריסאיות", אמר.



מפקד משטרת קפריסין, זכריאס כריסוסטומו, הודה כי מדובר בחקירה חסרת תקדים עבור האי והורה לבחון אם השוטרים פעלו לפי ההנחיות בטיפול במקרי ההיעדרות והרצח. חמישה חוקרים בריטים שמתמחים במעשי רצח אף הגיעו לקפריסין על מנת לסייע לכוחות המקומיים.