כמו בכל שנה מאז 1989, ייצא מחר בעיר קרקוב בפולין "מצעד החיים" בהשתתפות למעלה מעשרת אלפים בני נוער, ניצולי שואה, ובני משפחותיהם, אשר נמצאים כבר מאמש בעיר על מנת לעבור סיורים והדרכות בכל הקשור לזוועות במחנות ועל מנת ליצור זיכרון מהדהד שלא יישכח. הערב (רביעי) עורכות המשלחות טקס זיכרון בעיר קראקוב.



מוקדם יותר התקיימה ועידת הצעירים בה השתתפו נציגים מעשרות המשלחות שהגיעו. באחד הנאומים שריגשו את הקהל, היה של אלברטו לוי מפנמה, שהיה קורבן לתקיפה אנטישמית. לוי אמר בדבריו: "זה לא מספיק ללמוד וללמד על השואה, אנחנו חייבים להילחם ואנחנו חייבים לעשות את זה עכשיו. חייבים להגיב לגזענות בין אם היא מכוונת ליהודים או אחרים, להגיב וחזק״. 




באושוויץ ובירקנאו השתרכו תורים ארוכים של מבקרים, אשר עמדו מקרוב אחר פעולות הנאצים, רצח היהודים, וזוועות המלחמה, כשרבים מהם עטופים בדגלי ישראל וגם בדגלי המולדת שלהם, ומגיעים מעשרות מקומות ברחבי העולם. בטקס עצמו צפויים להשתתף מספר גדול של פוליטיקאים רמי דרג, משגריר ארה"ב בישראל, דייוויד פרידמן, שגרירים רבים מהאו"ם של מדינות שמגיעים מכל העולם, יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, הרב הראשי ושורד השואה, הרב לאו, שמגיע לפולין ועוזב אותה ביום המצעד לאורך שנים, על מנת שלא לישון על האדמה בה ניספו קרובי משפחתו והוא ניצל בעור שיניו.



במהלך הסיורים בעיר, ניתן היה לראות את ניצולי השואה שמגיעים בגילם המופלג, וממשיכים לספר את הסיפור שלהם, אחת מהן היתה טובה רוגנשטיין, אשר הגיעה ביחד עם משלחת מטורונטו, אל הכיכר בעיר ממנה גורשו היהודים אל המחנות. בעדות מצמררת סיפרה לקהל הגדול שהתאסף סביבה, על הרגעים המחרידים באזור, ועל סיפור ההישרדות שלה שהחל בגיל 8, והסתיים כשהיא בת 12. "החלטתי לבוא לכאן ולספר את הסיפורים בשביל הילדים. קשה מאוד לחזור לכאן, זה לזכור פתאום את ההורים, את מה שאמא שלי עברה, לברוח משתי סלקציות באושוויץ, להיות בברגן בלזן, להיות חולה בטיפוס. אם אני עומדת כאן ומספרת, אז ניצחתי. חיינו בפחד, לא ידענו מה יהיה הסוף שלנו, לאן ישלחו אותנו, לא ידענו מה קורה בכל מיני מקומות. עברתי סלקציה כשהייתי עירומה לגמרי בת 11, ושיקרתי ואמרתי שאני בת 17. זה נס מאלוהים. אני מקווה שהנוער שלנו לא ישכח, אנחנו משתדלים להעביר את המסר".



משלחת אחת אף הגיע מקוריאה הדרומית, על מנת להזדהות עם העם היהודי, כשרובה המכריע של המשלחת היא נוצרית. "אנחנו מתכוונים לסיים את המסע כאן ולהמשיך אותו לישראל", סיפר אחד הנערים המשתתפים במסע, "מגיל צעיר דיברו איתנו על הנושא, והדגישו שהעם הנבחר נבגד על ידי הנצרות, שלא עזרה מספיק". במהלך הביקור, מחוץ לאושוויץ 2, התכנסו חברי המשלחת, שרו את "התקווה", צעקו קריאות עידוד לישראלים שהגיעו, ואף תקעו בשופר, כשהם מספרים את סיפורם לכל מי שמעוניין לשמוע, ומבקשים את סליחתם.



השנה יוחד המצעד לסכנת האנטישמיות ומספר ההרוגים היהודים הגדול ביותר ב-25 השנים האחרונות (13). בעוד שמספר התקריות האלימות עלה ב-13 אחוזים בשנה האחרונה. עוד נושא לו הוקדש המצעד השנה הוא ליהדות יוון. מי שישתתפו במצעד מטעם המדינה הם פטריארך קונסטנטינופול והאקומני, שהוא מנהיג של עשרות מיליוני נוצרים מאמינים ברחבי העולם. גם יו"ר הפרלמנט היווני יהיה באירוע.



הצעידה עצמה, כ-3.2 קילומטרים תצא מאושוויץ א לאושוויץ ב (בירקנאו). ולאחר המסע צפוי להתקיים הטקס המרכזי, כשבחלק האומנותי שלו יופיע יהודה פוליקר. גם נציגי קבוצת צ'לסי האנגלית יגיעו למצעד כחלק מהקמפיין נגד אנטישמיות אותו פתחה הקבוצה.