האם קוריאה הצפונית על סף קריסה הומניטרית? דוח שפרסם הבוקר (שישי) האו"ם מזהיר מפני רעב קיצוני במדינה המבודדת, לאחר שהיבול החקלאי התדרדר לשפל של עשור. על פי הדוח, מנות סיוע המזון שחילק המשטר בפיוניאנג בחודש ינואר האחרון היו הנמוכות אי פעם לחודש זה במדינה, וירדו מ-380 גרם ליום ב-2018, ל-300 גרם בלבד, ירידה של כמעט 25%. 



"היבול האחרון היה הגרוע זה 10 שנים, וזאת בעקבות בצורת, גלי חום והצפות", נכתב בדוח האו"ם לביטחון תזונתי בקוריאה הצפונית, "10.1 בני אדם יסבלו מחוסר ביטחון תזונתי חריף, ועל פי ההערכות לא יהיה להם די מזון עד ליבול הבא", הזהירו עוד באו"ם. על פי הנתונים שנאספו, התוצר החקלאי בקציר האחרון עמד על 4.9 מיליון טון מזון, 1.36 מיליון טון מזון פחות מהנדרש לקיום משק המדינה באופן סדיר.



ברעב הקודם - עד 3.5 מיליון מתים



קוריאה הצפונית, שהוקמה לאחר מלחמת העולם השנייה, בעקבות חלוקת חצי האי הקוריאני בין מעצמות המערב לברית המועצות, נחשבת לאחת המדינות העניות בעולם, ולאחר התפרקות ברית המועצות בשנת 91', יחד עם סדרת אסונות טבע שאירעו במדינה, סבלה מרעב כבד בשנות ה-90 - רעב שהביא למותם של בין 800 אלף ל-3.5 מיליון בני אדם. גם לאחר התאוששותה מהמשבר של שנות ה-90, נותרה קוריאה הצפונית דיקטטורה ענייה ומבודדת, כאשר התמ"ג לנפש בה הוא במקום ה-179 בעולם, והוא מוערך בכ-1,700 דולר לנפש.



בשנים האחרונות סובלת קוריאה הצפונית גם מסנקציות כלכליות כבדות בשל תוכניתה הגרעינית, שבעקבותיהן היא החלה במשא ומתן עם ארצות הברית בנוגע לפירוז גרעיני בתמורה להסרת הסנקציות, אך בחודשים האחרונים המשא ומתן בין ארצות הברית לבין קוריאה הצפונית הגיע למבוי סתום שבעקבותיו חידשה פיוניאנג את תוכנית התעצמותה הצבאית.