המתיחות בין ארצות הברית לאיראן: פקידים בכירים ישראלים טענו כי גופי מודיעין ישראלים ובראשם המוסד העבירו לארצות הברית התרעה על פיגוע איראני אפשרי בארה"ב או בבעלות בריתה במפרץ בפרסי, כך דווח הערב (שני) בחדשות 13.


הפקידים הבכירים הישראלים טענו כי המידע שהועבר מהמוסד ושאר גופי המודיעין היווה חלק מהבסיס שגרם לאמריקאים לתגבר את הכוחות שלהם במפרץ ולשלוח לשם נושאת מטוסים נוספת.



עוד דווח, כי הסוגיה עלתה לפני שבועיים בשיחות שהתקיימו  בארה"ב בין ראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת לבין היועץ לביטחון לאומי לנשיא ארה"ב, ג'ון בולטון. בעקבות המידע כאמור הסביר בכיר ישראלי כי  לא ברור מה האיראנים ינסו לבצע אבל ברור ש"הטמפרטורה אצלם עולה".  



בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, אמר לכתבים כי ארה"ב זיהתה "פעילות" איראנית שעשויה להצביע על הסלמה אפשרית. "אנו ממשיכים לראות פעילות שמובילה אותנו להאמין כי הסלמה במצב עשויה להתרחש. לכן, אנו לוקחים בחשבון את כל האפשרויות ונערכים בהתאם, הן מבחינה ביטחונית והן מבחינת היכולת שלנו לוודא שלנשיא טראמפ יש טווח של רחב של תגובות אפשריות למקרה שצריך לצאת לפעולה".



הלילה הודיע בולטון כי ארה"ב תשלח נושאת מטוסים למזרח התיכון "על מנת לשלוח מסר ברור לאיראן כי תקיפה נגד ארצות הברית או בעלות בריתה תיענה במפגן כוח חסר מעצורים".



בולטון ציין כי ההחלטה מגיעה בתגובה להסלמה ולעליה במתח בין המדינות: "ארה"ב אינה מחפשת מלחמה עם המשטר האיראני, אך מוכנה להגיב לכל תוקפנות".



נושאת מטוסים אמריקאית במפרץ הפרסי. צילום: רשתות ערביות
נושאת מטוסים אמריקאית במפרץ הפרסי. צילום: רשתות ערביות



לפני כשבועיים הודיע טראמפ על כוונתו להחמיר את הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית, ולמנוע ממנה לייצא נפט למדינות שונות בעולם. המהלך האמריקאי האחרון הוא רק מהלך אחד בשורה של צעדים שביצע ממשל טראמפ במטרה להחליש את המשטר האיראני. בתגובה איימו במשמרות המהפכה לחסום לשיט את מצרי הורמוז.



מספר ימים לאחר מכן, צילם מל"ט איראני נושאת מטוסים אמריקאית במפרץ הפרסי. על פי הדיווח, המל"ט טס בסמוך לנושאת המטוסים ולספינות נוספות בצי האמריקאי וצילם אותן. בנוסף לכך, פרסמה סוכנות הידיעות האיראנית סרטון שנלקח לטענתם מגיחת הצילום, בו נראות ספינות הצי, בהן נושאת המטוסים, כשעליה מטוסי תקיפה מדגם F-18 ומטוסי ריגול.